Tuesday, June 25, 2013

Yang Penting Kita Senyum Dulu!!


Assalammualaikum..

Alhamdulillah puasa semalam selamat dengan jayanya walaupun saya tidak bersahur dan memakan apa-apa makanan pada hari sebelumnya itu apa yang saya tau last meal saya adalah pada pukul 5.30 petang hari Ahad dan terbawa hingga ke paginya dan terus berpuasa.  Alhamdulillah....

Eventhough tak banyak sangat cabaran berpuasa semalam (macam biasa aje) cuma letih dan penat serta kering tekak disebabkan keadaan yang berjerebu agak sedikit melemahkan pergerakan dan keondisi kepala sya yang lately ni memang suka sangat nak sakit berdenyut-denyut.

Apa pun Alhamdulillah puasa semalam everything went well... Cuma nak mengingatkan sesama kita walau apa pun dugaan, rintangan dan masalah yang kita hadapi tak kira di rumah, di pejabat atau di mana-mana jelah pun..... SENYUM itu perlu dan harusss...

Ini kalau dah muka kelat dari pagi sampai ke petang memang nak kasi makan pelempang dan kaki aje dengan orang lain.  Agaklah macam dia sorang aje ada masalah dalam dunia orang lain takde.  Dalam erti kata lain .... bila kita senyum dan bersuara dengan cerianya dia kasi kita impression dengan muka kelat, tawar, hambar dia kat kita ataupun moody tak bertempat.....memang nak kena makan PELEMPANGlah.


Tq Gugel
Bukan ke orang tua-tua ada cakap senyum itu sedekah dan menambahkan rezeki kita.....ini kalau dah masam 24 jam memanglah rezeki nak masuk pun payah.  Buat orang lain meluat nak pandang pun ada jugak.

Memang kePANTANGan saya kalau ada sepsies manusia yang suka buat muka toya macam gud-gud aje atau suka nak menaikkan kemarahan orang tak kiralah pagi ke petang ke malam ke atas sebab-sebab tertentu tak kiralah ada masalah rumahtangga ke, masalah anak-anak ke, masalah jerebu ke, masalah dengan laki ke bini ke tapi yang pastinya bila dah berada di tempat awam atau berada di dalam situasi yang berlainan JANGANlah sampai nak terbawa-bawa muka toya (sempudal) kau tu pada orang lain yang sikit punya baik kasi senyum kat kau at the first place.  Memang cukup saya tak suka dan gemar MANUSIA spesies macam ni. Umpama dia nak bagitau yang dia tu tengah bad mood atau bermasalah.  Pi JALANlah!! (huish! bunyi cam marah sangat la ni ye....ermm.....)

Seteruk-teruk saya pun tak pernahlah nak bermasam muka dengan manusia-manusia dan menonjolkan muka yang takde impression ni pada orang....unless kalau  saya dah di tahap yang geram sangat memang saya akan balas baliklah...... SORRY to say memang kau carik nahaslah!

Walhasilnya jika kita ada masalah TOLONG jangan campur adukkan dengan kerja eventough it's too personal to share with your friends or people around you tapi kau agak-agaklah ye.  Jagalah jugak hati orang-orang di sekeliling mu itu.

Cuma kekadang tu nak jugak tanya "Apa masalah kau dengan aku hah!!"

Nota:  Spesies manusia yang tak tahu bersyukur dan bertimbang rasa...SELFISH dan PERASAN BAGUS!

5 comments:

Aziela said...

Betul...memang ada orang yang macam tu. Sedar tak sedar, aura negatif yang dia hasilkan tu merebak2 ke sekitarnya. Kita pun dapat tempias. Oh, tahniah wak..... gigih habiskan puasa. Banyak lagi ke?

RamRamCute said...

@Aziela Awak...you are back!! How's ur back pain? harap berkurangan ye.. Jaga diri elok2...

Puasa saya banyak lagi nak ganti huhuhu..ntah bilalah nak habis ni awak ooii...huaaaa

Kekzamanis said...

Betul tu kak Ram.. Saya pun kadang2 terbawa2 jugak perasaan marah or bengang di khalayak ramai.. Huhu.. Tapi masih dalam proses belajar mengawal emosi.. Huhu~~

RamRamCute said...

@Rosmiza Ali

Insyaallah boleh di perbaiki yang penting kita usaha agar orang lain tidak terasa hati akan tingkah laku kita...

Thanks singgah sini dik!!

RamRamCute said...

@Leadership Developmant Training

Terima kasih sudi singgah sini... :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...