Thursday, May 12, 2011

Sekadar Buat Renungan

Adakah kita rakyat Malaysia mempunyai laman sosial sendiri seperti FaceBook ?

Jawapannya ialah YA.

Adakah ianya selamat digunakan?

Bagi saya ianya tidak selamat dan saya merujuk kepada perangkaan kes penceraian masa kini adalah disebabkan oleh penggunaan laman sosial seperti facebook yang disalahgunakan oleh sesetengah pengguna. Sebuah akhbar tempatan juga ada mengeluarkan artikel mengenai permasalahan ini seperti yang saya paparkan dibawah.

Memang tidak dinafikan pengunaan laman sosial ini bukan sahaja dapat meluaskan rangkaian kepada kawan2 diserata dunia tetapi apa guna sekiranya ia lebih mendatangkan musibah dari sebarang kebaikan. Bagi sesetengah mereka laman sosial begini bukan sahaja menyeronokkan serta menghubungkan mereka kepada kawan2 lama tetapi ianya juga akan mendatangkan ketagihan sehingga lupa pada alam nyata juga mengundang pelbagai kejadian jenayah terutama kepada remaja sekolah serta kanak-kanak.

Keratan akhbar dari Utusan Online


'Teman maya' di Facebook untuk pasangan diabai kasih sayang

KUALA LUMPUR 5 Mac - Golongan yang ketagih melayani 'teman maya' melalui laman sosial seperti Facebook di samping khidmat pesanan ringkas (SMS) sehingga mengabaikan tanggungjawab rumah tangga perlu diberi rawatan kaunseling psikologi.

Pensyarah dan Kaunselor Berdaftar di Fakulti Pendidikan Universiti Malaya, Prof. Madya Dr. Haslee Sharil Abdullah berkata, seperti penagih dadah, golongan yang ketagihan melayani 'teman maya' juga perlu diberi rawatan psikoterapi pada peringkat awal.

Menurutnya, akibat terlalu tertumpu kepada alam maya, seseorang itu secara tidak sedar telah mengabaikan tanggungjawab kepada keluarga selain menjejaskan kehidupan sehariannya. "Jika tidak diberi rawatan psikoterapi, seseorang itu akan hilang kawalan diri dan dalam keadaan tersebut sama ada menghentikan tabiat itu atau terus leka dan hanyut dalam dunia mereka sendiri," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim semalam bahawa keasyikan melayani 'teman maya' di Facebook sehingga lupa tanggungjawab menjadi antara punca ramai pasangan Islam bercerai.

Beliau menambah, penagih 'teman maya' akan hilang pertimbangan sehingga sanggup menolak aspek moral dan agama asalkan apa yang dilakukan memberi kepuasan dan memenuhi nafsu mereka.
Dalam pada itu, beliau memberitahu, seseorang itu jika merasakan diri mereka terabai setelah tidak mendapat kasih sayang secukupnya daripada pasangan hidup juga akan bertindak melayani 'teman maya' di Facebook.

Apabila pasangan hidup merasakan diri mereka diabaikan jelasnya, mereka akan cuba mencarinya menerusi Facebook dan laman sembang di Internet.

Kata Haslee, kadangkala golongan berkenaan hanya memerlukan ayat-ayat cinta menerusi Facebook tanpa bersemuka bagi memenuhi keperluan yang gagal dipenuhi oleh pasangan hidup.
Beliau menambah, perasaan tersisih dan terancam kerana isteri berkedudukan tinggi dan bergaji lebih besar daripada suami juga antara faktor 'teman maya' di Facebook sering didampingi.

Berhubung fenomena hari ini yang mana hampir semua remaja mempunyai kenalan di Facebook sebelum berkahwin, Haslee berkata, perceraian tidak akan berlaku sekiranya setiap suami dan isteri saling menghormati dan mempercayai antara satu sama lain. Katanya, pertalian perkahwinan akan tetap kukuh selagi pasangan tidak berasa diabaikan, tersisih serta tergugat walaupun masing-masing mempunyai 'teman maya' di Facebook.

1 comments:

Diari Si Froggie said...

sangat setuju!!
btw aida dah follow blog cumey nie oo..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...