Tuesday, November 08, 2011

Wanita Malaysia Mudah Di Perdaya??

Assalammualaikum semua..

Kembali semula melakukan pelbagai aktiviti harian setelah tiga (3) hari kita semua bercuti dan bergembira bersama sanak saudara, hari ini kita kembali melunaskan tugas-tugas yang tertangguh.

Apa khabar anda semua? How is your Raya Korban? Harap semuanya berjalan dengan lancar dan gembira hendaknya.

Saya ingin menyarankan pada wanita-wanita dan adik-adik cantik di luar sana agar jangan mudah sangat di perdaya, jagalah kesopanan serta kesantunan kita sebagai gadis timur. 

Tetapi wanita-wanita dan adik adik cantik TAHUKAH anda bahawa di antara sifat tamak, buta cinta merupakan antara punca utama mengapa wanita Malaysia mudah diperdaya dan diperbodohkan oleh sindiket warga Afrika yang menjalankan kegiatan penipuan kiriman bungkusan.  Malaysia merupakan negara yang tertinggi sekali terlibat dalam penipuan seumpama ini adalah berdasarkan bilangan pengguna internet yang banyak berbanding negara-negara lain.

Sifat yang saya akui ada pada wanita Malaysia (termasuk saya) iaitu terlalu mudah percaya seseorang tanpa mencurigai memudahkan lagi pergerakan sindiket ini.  Penipuan yang kebanyakkannya melibatkan wanita berkerjaya, berpelajaran tinggi serta kebolehan menguasai bahasa Inggeris sangat baik adalah kriteria yang amat diperlukan oleh sindiket ini.  Tidak kurang juga bagi golongan lelaki turut menjadi magsa penipuan tetapi jumlah mereka agak sedikit berbanding dengan wanita.

Sindiket tersebut biasanya akan berkenalan dengan mangsa tersebut melalui laman Facebook, Twitter dan emel. Oleh itu berhati-hatilah pada wanita-wanita Malaysia di luar sana. Kemasukan warga asing ke negara kita memang agak tinggi berbanding dahulu dan terlalu banyak isu dan kadar jenayah meningkat dengan tingginya masa kini.

Sumber oleh: Utusan Malaysia

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...