Friday, March 06, 2009

WORKING DEAD aka Makan Gaji Buta

"Working dead" adalah istilah untuk orang-orang yang sepertinya bekerja tetapi sebenarnya tidak menghasilkan sesuatu yang berguna (bagi perusahaan dan dirinya sendiri). Saya lebih suka dengan istilah versi Indonesia iaitu “makan gaji buta”. Saya memiliki 10 istilah lain yang ertinya lebih kurang sama dengan istilah ini.

* Alternatif 1: Saya digaji untuk jalan-jalan
* Alternatif 2: Saya digaji untuk chatting
* Alternatif 3: Saya digaji untuk bergayut dia telefon
* Alternatif 4: Saya digaji untuk memblog
* Alternatif 5: Saya digaji untuk melayari internet
* Alternatif 6: Saya digaji untuk datang ke pejabat
* Alternatif 7: Saya digaji untuk belajar
* Alternatif 8: Saya digaji untuk mengumpat
* Alternatif 9: Saya digaji untuk melaga-lagakan rakan sepejabat
* Alternatif 10: Saya digaji untuk mengharu-birukan pejabat

Kesemua istilah diatas jika dirangkum mempunyai suatu maksud yang sama.Begitu juga dengan istilah yang berikutnya :-

* Alternatif 11 : dibayar buat isi komen di blog
* Alternatif 12 : dibayar buat duduk-duduk sahaja
* Alternatif 13 : dibayar buat untuk melihat kemarahan majikan
* Alternatif 14 : dibayar untuk menggunakan kemudahan dipejabat

Tetapi hakikat yang sebenarnya di pejabat saya ada seorang yang bekerja dengan istilah "makan gaji buta". Macam manalah hidup dan mendapat pendapatan dengan hanya datang bekerja seperti duduk, bermain game, melayari internet, bergossip sedangkan rakan-rakan sepejabat yang lain berhempas pulas bekerja dari pukul 9.00a.m-6.00p.m. ataupun mencari kerja lebih masa (overtime) bagi menampung kehidupan seharian untuk mencari sesuap nasi yang 'HALAL'dan berkat.

Semoga ALLAH sentiasa memberkati setiap apa pemberianNYA.....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...