Monday, November 04, 2013

Salam Maal Hijrah

 
Assalammualaikum...
 
 
 
 
Tutup buku lama, buka buku baru...esok umat islam seluruh dunia akan menyambut tahun baru Maal Hijrah.  Semoga segala kelemahan dan kekurangan kita diperbaiki untuk kebaikan bersama.  Yang baik jadikan pedoman dan yang buruk jadikan sempadan.
 
Hijrah mengandungi hikmah yang besar sekali peranannya dalam pembangunan ummah. Suatu kumpulan masyarakat tidak akan menjadi baik jika setiap individu yang ada di dalamnya telah rosak kerana kumpulan masyarakat itu bergantung kepada individu itu sendiri. Oleh itu hijrah amat ditekankan di dalam al-Quran dan disebutkan sebanyak lebih 28 kali di dalam berbagai bentuk dan makna.
 
 
Dengan hijrah, hati, perkataan dan perbuatan kita akan menjadi bersih dari segala maksiat, dosa dan syirik seperti kisah khalifah Umar bin al-Khathab r.a yang menarik untuk kita renungkan bahawa beliau sebelum memeluk Islam dikenali dengan julukan “penghulu para pelaku kejahatan”, namun setelah berhijrah, beliau menjadi pemimpin yang disegani, tawaddhu’ dan suka menolong orang miskin, menjadi tonggak bagi berkembangnya agama Islam.
 
Hakikatnya hijrah sangatlah berat, kerana di samping harus memiliki kesabaran, kita juga dituntut memiliki keteguhan aqidah dan keyakinan agar tidak mudah termakan dengan pujuk rayu dan godaan dari kenikmatan dunia yang fana.
 
 

6 comments:

Ciktie said...

salam maal hijrah :)

Izwa Kamaruddin said...

salam maal hijrah kak..

Ann Ishak said...

salam maal hijrah :)

semoga buku baru kita nanti lebih banyak mencatatkan kebaikan dari keburukan, amin

Farah Waheda Wahid said...

salam maal hijrah akak sayang...

Vee said...

salam maal hijrah ... hijrahkan hati kita untuk jadi lebih baik ...

KamilSalleh said...

Salam Masl Hijrah buat semua umat Islam. Berhijrahlah ke arah kebaikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...