Wednesday, September 20, 2006

The day when I was really "BENGANG" with a makcik called TEALADY

LOATHE = MENYAMPAH

I do not know how am I supposed to express my feelings rite now. Cuma tahap kemeluatan, kenyampahan aku ni dah sampai ke tahap maximum dengan manusia yang bernama TEALADY (kat opis aku jelah)

Marah + Bengang + Angin = rasa cam nak terajang / flying kick muka dia

Citernya bermula macam ni....dekat kompeni kita orang ni adalah sorang Hamba Allah ni (pangkat makcik) yang bekerja sebagai TEALADY which is Malay. Previously kita orang ada tealady gak tapi India tapi disebabkan kontrak dia dah abiss..so tamatlah kontrak dia dengan kitaorang (so employlah tealady baru. Ingatkan "Panas hingga ke petang tapi hujan di tengahari". Memula tu (baru-baru) masuk keje servis dia mak oii...memang TIP TOP (tak bley blah) punya....bak kata semua kejelah dia boleh buat ...sampai takat air minum aku dlm tupperware panjang ni pun dia ambil nak kasik basuh (mengagumkan) laa tu bukan takat tu aje siap buatkan makanan (jual) untuk kitaorang tiap2 hari (tak penah miss ..kecuali kalau dia sakit aa..)kebetulan time tu mmg kat opis kitaorang ni menghadapi krisis nak carik makanan (kantin tutup)tahap keramahan dia tak payah cakaplah...dah tu dia glamer dengan LATAH dia. (Aku tak taulah kenapa orang Melayu kita je yang selalu sangat kena penyakit LATAH ni kekadang tu sampai naik MELUAT pun ada) Takpe-takpe balik pada citer tadi...Lama kelamaan semua tu dah jadi semakin kurang,kurang dan kurang. Tak tau mana silapnya. dia macam dah takde 'self motivated' pegi keje pun asyik MC, CUTI, kekadang tu naik geram...kesian mmglah kesian sebab tengok condition dia (yelah keje kenalah takat kemampuan & kesihatan dia kan) kang sakit payah lak...tapi dia dah jadi mcm...(sorry kalau aku keterlaluan kata) dia dah NAIK LEMAK. Sume keje kena bersuruh. Kalau tak cakap tak remind tak nak buat. SAKIT HATI tau..kalau tealady dulu at least malas2 dia ada gak nampak bersih opis ni..La ni bila tang dia..erm...PAYAH..dahle opis ni staff makin bertambah (orang ramai) dia lak malas/selalu tak datang (pinggan mangkuk tak basuh tak vacuum) kekadang tu kitaorang plak kena tolong cuci dan kemas, buang sampah sekali dah dia tak datang. PAYAH lah. Itu kira ok lagi.

Ni hah bab- melatah ni ..nak melatah kira oklah suka ati dialah tapi kenapa mesti nak kuar ayat2 yang tak bagus contohnya S*T*N, B*B*, P*N*A*, BAPUK, Emak, Atuk Nenek, Bapak sume masuk, (Tak taulah dia sedar ke tidak) tapi bagi aku tak eloklah tak manis ayat tu. Aku sendiri ntah baper kali dah kena hamun (latah) dengan dia kekadang tu terasa tapi dah orang tua..memula tu mmg rasa kelakar tapi dah lama2 tu mcm sengaja la pulak. DAN...perkara yang buat aku betul2 marah/bengang kat dia ni ialah on Friday ari tu which dia terserempak dengan aku kat pintu depan (rasa dia mmg dah nampak aku) tapi...dia punya terkejut (haa..sure korang tau apa dia ckp) "OOOO MAK KAU BAPUK" aku terkejut lah... dia ni apa ni sebut MAK aku lak (mabbe I'm a bit emotional on this but kalau dah MAK aku pun boleh masuk aku tak boleh terima kalau mcm yang dulu2 berbakul aku kena tak apa lagi) so dengan spontannya aku bersuara "KAKAK NI.....MULUT". Ingatkan dah habis kat situ aje (sebab aku dah kewl down pun) tak amik hati punya....ghupanya melarat2 dia tak nak tegur aku, menjeling2, cawan aku pun dibiarnya tak berangkat sampai naik cendawan (air milo semalam (aku buat sendiri)) kat dlm cawan. Aku HERANlah kenapa pulak dengan orang tua ni..selalu ok...ingatkan benda tu dah settle..tak sangka lak aku yang dia terasa hati sebab aku ckp MULUT aje ari tu. Ingatkan the following week tu dah ok ghupanya dia menjeling2 aku ...itu dah satu hal...dia dtg awal apalah salahnya tengok bilik2 meeting tu (bersihkan) ini tidak..sanggup dia berborak kat dalam pantry tu macam takde keje lain..padahal tong sampah dah penuh, kerusi bilik meeting tunggang langgang, aku lak yang nak kena buat..(tu takde hal) tapi sendiri mau ingatlah..kalau dah selalu orang buatkan..LEMAK aa...apa pulak keje dia kat sini takkan cuci pinggan mangkuk dan cawan je. Kena ada hari2 ke nak vacuum, nak sapu nak lap cermin dan kemas bilik meeting? Tealady dulu pun semalas2 dia takdelah macam tu sekali...ini tidak..nak ikut "PROCEDURE" dia lah pulak...dah tu..tengahari boleh lak dia tido ..orang time staff takde kuar makanlah dia kena cuci/kemas itu ini.

Bila dah macam tu aku pun tegurlah suruh dia buat(kemas) bilik meeting tu..dia punya muka bagi kat aku YA ALLAH (macam SEMPUDAL)dah tu siap hempas laci drawer dia kuat2 dengan susun kerusi hentak2... aku kira nasib baik dia tua aje kalau tidak memang dah kena tapak kaki aje...cukup KEPANTANGAN aku manusia macam tu. Kalau bukan aku tegur siapa lagi yang nak tegur. Dah tu siap membebel-bebel kat dalam pantry tu ntah apalah yang dia dok mengata aku..kalau kira logik TAKKAN suruh pun tak boleh. INSULTINGlah Makcik tua ni. SAKIT HATI aku. Kisah tak tegur menegur ni meleret-leretlah sampai sekarang (HERAN) dia tarik muka 10 aku tarik muka 1000 kat dia...jangan ingat aku gelak2 dgn dia sebelum ni dia boleh suka-suka aje buat apa dia suka. I mean kerja is still kerja takkan kena ketuk baru kau nak buat..Kalau tak engkau yang buat sapa lagi yang nak buat. Bukan ada orang lain melainkan engkau yang nak buat benda2 ni. Bila orang cakap terasa cepat sangat. Bila orang dok bercerita kat pantry tu dia pun sibuk menyampuk..ntah hapa2 ntah. BOSAN...

Kekadang tu diaorang ni memang tak sedar diuntung . TAK SEDAR DIRI punya manusia. Dah bagi gaji tak bersyukur..nak duduk relaks duduk ajelah kat rumah(jaga cucu)tak payah datang kerja..banyak lagi orang yang nak bekerja kat luar tu. Kalau itu pun rasa bebanan...apa tugas harian yang dia buat tu sama macam dia buat kat rumah le...cume tak payah masak dengan basuh baju je itu pun payah. Dasar PEMALAS ..agaknya macam manalah rumah dia sure..tunggang langgang kain baju sana sini...hish...tak gemar aku. Memang aku ANGIN tahap MAXIMUM dengan orang tua yang bergelar MAKCIK a.k.a. TEALADYku (SABAR ajelah)

BODOH punya Manusia. Tuhan bagi rezeki taknak menggunakan sebetul-betulnya bila takde tercari-cari. SALAHkah aku sebagai rakan sekerja dan budak yang lebih muda daripada dia memberi arahan?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...