Thursday, May 26, 2011

Majlis Kesyukuran Dan Aqiqah 210511

INTRO

WHAT IS AQIQAH?

Aqiqah, in Islamic terminology, is defined as the animal that is slaughtered on the occasion of child birth.

The performance of Aqiqah is highly encouraged. It is to be performed by the parents or the guardians of the child. Prophet Muhammad (peace be upon him) and his companions used to perform Aqiqah when they were bestowed with a newborn.

WHEN SHOULD AQIQAH BE PERFORMED?

The best time to perform Aqiqah is on the seventh day after the birth of the baby.

WHAT IS THE PURPOSE OF AQIQAH?

There are many benefits in the performance of Aqiqah. One is the announcing the birth of the baby. Being bestowed a child is a great blessing from the Creator. Another purpose is inviting family members, neighbors, and friends to celebrate the blessed occasion. The poor should be included in the celebration by offering them food and meat served on this occasion.

TYPES OF ANIMAL TO BE SLAUGHTERED


The following is a hadith of the Prophet Muhammad (peace be upon him) where he advised Aqiqah a goat/sheep.

Narrated Umm Kurz: The Prophet of Allah (peace be upon him) said: Two sheep which resemble each other are to be sacrificed for a boy and one for a girl. (Sunan Abu Dawood Book 15, No. 2830)

THE CONDITION OF ANIMAL FOR AQIQAH

The condition of the animals in Aqiqah is the same as the conditions for the animals in Qurbani. The animals to be slaughtered must be a goats, cows or camels. For camels, it must be older than 6 years, for cows the age must be older than 3 years and for goats, it must be older than 2 years. They must be free from any form of handicap such as blind, sick, limp and undernourished. The animals must be slaughtered in the appropriate humane ways.



KISAHNYA??

Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi kerana ALLAH swt memudahkan perjalanan majlis kami yang telah berlangsung baru-baru ini. Syukur serta terima kasih yang tidak terhingga pada saudara-mara, sahabat handai serta keluarga yang sudi membantu bagi menjayakan majlis ini.

Alhamdulillah majlis yang kami sekeluarga impikan serta idamkan telah selamat dengan jayanya. Anak-anak kami telah selamat dikekahkan mengikut ibadah yang sewajarnya.

Kami sekeluarga begitu sibuk menguruskan majlis ini since dari hari Jumaat, 20hb tu kerana pada hari itu juga kami menjalankan ibadah pemyembelihan lembu untuk majlis aqiqah anak-anak kami. Lembu tersebut kami beli di Puchong, ladang ternakan tembu dan kambing memang khusus untuk penyembelihan korban dan aqiqah. Alhamdulillah dapatlah kami merasa daging lembu tersebut yang total kesemuanya dalam 180kg (dari seekor lembu). Setelah dibahagi-bahagikan untuk masakan dan sedekah alhamdulillah lebih dari mencukupi...

Pada Sabtu, 21hb Mei 2011 bersamaan dengan 17 Jamadilakhir 1432H kami sekeluarga telah membuat majlis kesyukuran serta aqiqah anak-anak kami..(nak kata anak-anak kami kecik lagi takdelah semua anak-anak kami dah besar dah) cuma waktu ni aje yang ada kesempatan untuk membuat ibadah aqiqah dan kesyukuran ni.



Majlis kami bermula jam 10.00pagi dimulai dengan majlis berzanji dan marhabban oleh kaum-kaum wanita dari cawangan (taman perumahan) yang berdekatan..almost 32 orang muslimah yang hadir. - Terima kasih pada makcik-makcik semua.



Selepas dari itu majlis kami di kunjungi oleh saudara-mara oleh sahabat handai yang datang hinggalah ke malam..kalau nak dikira penatnya badan memang tak terkata tetapi kepuasan yang kami sekeluarga rasai amatlah berbaloi.



Terima kasih pada Sdra. Asyhar Salleh kerana kek tersebut telah dibuat dengan jayanya oleh adik beliau. For those kawan-kawan yang nak tempah tu boleh layari laman sesawang beliau disini. Sedap kek dia ..dalamnya coklat diluar icing dan cream.



Salah seorang 'pengantin' pada hari itu...busy betul dia keluar masuk sampai tercabut-cabut kain baju kurung dia..ntah kemana tinggal...hehehehe tapi nasib baik dia tak banyak meragam..diam aje..cuma sesekali dia nak minum susu tu barulah dia mencari..kalau tidak huish!! payah...




Haa..yang berbaju melayu hijau dua orang tu adalah 'pengantin' lelaki nya pulak...sibuk jugak tu..sibuk sebab nak tiup lilin nak sambut birthday kebetulan jatuh pada hari tu juga..jadi kami buatlah sekali sambutan petang tu..budak-budakla yang paling hepi.

Apa-apapun terima kasih pada yang sudi datang dan terima kasih juga yang sudi menolong kami sekeluarga semoga kalian semua dirahmati...AMIN...

ALHAMDULILLAH SYUKUR!! Di atas segala pemberian serta kemudahan yang telah ENGKAU berikan kepada kami YA ALLAH.

4 comments:

Aziela said...

Sorry...x dapat attend.. :(

RamRamCute said...

it's ok awak...no worries.

AQisH said...

alhamdulillah..selesai sudah majlis aqiqahnyer..

semoga rahmah dan keluarga dimurahkan rezeki lagi..aminn..;)

RamRamCute said...

terima kasih CT kerana sudi datang..u pun sama jugak semoga sentiasa dimurahkan rezeki amin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...