Thursday, May 19, 2011

Sekadar Berkongsi Pendapat : Adakah Ianya Wajar? :

dipetik dari blog wartawan mazidul..menarik untuk dikongsi

Pantang Lelaki Melayu Dicabar Keterlaluan

Berikutan kebanjiran warga Nigeria di Malaysia, saya cuba mendapatkan beberapa maklumat berhubung negara mereka menggunakan laman web Central Intelligent Agency, CIA.

Nigeria terletak di Afrika barat berpopulasi lebih 155 juta penduduk.



Menurut anggaran statistik tahun 2009, lebih 3.3 juta penduduk negara terbabit menghidapi HIV/AIDS dan berikutan itu, lebih 220,000 penduduk terkorban.

Nigeria, negara berpenduduk paling padat di Afrika didiami 250 kumpulan ethnik antaranya, suka kaum Hausa, Fulani, Yoruba dan Igbo. Setengah daripada penduduk, beragama Islam dan 40% Kristian.



Negara kaya dengan hasil minyak terbabit dilanda kemelut politik, masalah rasuah dan kekurangan kemudahan infrastruktur.

70% penduduk Nigeria, pekerja ladang dan hidup di bawah garis kemiskinan.

Itu fakta.

Apabila mereka berhijrah ke Malaysia, majoriti berstatus pelajar kolej swasta, walla! Kehidupan mereka berubah.

Sebilangan mereka berkereta besar dan hidup mewah biarpun mendakwa sedang belajar.

Lebih menarik, mereka digilai dan didampingi gadis Melayu dan Cina malah sebilangan gadis terbabit sanggup tinggal sebumbung bersama mereka.

Dakwa mereka, demi cinta dan sifat amat penyayang warga Nigeria sebelum ini barangkali hidup melarat di negara asal.

Warga sama dilihat turut mengambil kesempatan, menggunakan butiran peribadi kekasih warga tempatan untuk mendaftarkan talian telefon bimbit, internet, kenderaan dan untuk menyewa tempat tinggal.

Bukan itu sahaja, mereka juga menangguk di air keruh, berpeluang meratah tubuh gadis tempatan secara rela.

"Mujur, majoriti gadis menjalin hubungan dengan lelaki Nigeria, tidak begitu menyelerakan kepada lelaki tempatan," ujar kenalan.

Kenyataan berikut lebih menarik.

"Kalau kita perhatikan, majoriti perempuan kita, bila dia orang kena pump, mesti bontot menjadi lebar dan mengembang," tambahnya lagi.

Apapun, itu bontot orang, bukan bontot kita.

Kebelakangan ini, warga Nigeria juga dikesan terbabit dalam kes penyeludupan dadah, antaranya baca di sini. Kita faham, majoriti penduduk negara terbabit, petani, tidak hairan jika penjenayah mereka menggunakan tanaman hasil pertanian, ubi kayu dan keledek.

Sebilangan warga sama pula, terbabit dalam kes mengacau ganggu wanita tempatan, baca di sini.

Jika kita amati dengan mata kasar, gadis tempatan manis, ayu, comel dan berstatus bujang lazimnya tidak cenderung mendampingi lelaki Nigeria. Barangkali kerana itu, isteri orang mereka jadikan sasaran untuk melampiaskan nafsu.

Melalui pengamalan, lazimnya 3 anggota polis diperlukan untuk memberkas lelaki Nigeria. Mereka sasa dan bertenaga. Jadi berhati-hati sewaktu berhadapan dengan kelompok terbabit.

Berikut petua dikongsikan kenalan.

"Dia orang kalau setakat kena penampar, penumbuk dan penendang, memang tak ada kesan sebab badan tak ubah macam getah beku. Lemah mereka di bahagian kaki. Kalau daging kepala lutut terkeluar, tak ramai mampu bangun, kan? Kalau dia melawan, kita dapat tepuk kuat 2 telinga dia sekaligus dengan tapak tangan, ada menangis meminta tolong"

Bukan semua lelaki Nigeria kurang ajar tetapi sebilangan sahaja tambahan apabila mereka berkumpulan.

Setakat ini, tingkah laku biadap mereka masih terkawal. Bagaimanapun, pantang lelaki Melayu dicabar keterlaluan, buruk padahnya.

p/s: Itu adalah salah satu dari permasalahan yang berlaku di Malaysia sekarang ini...Kebanjiran warga asing amat tidak menyenangkan malah sering berlaku kejadian jenayah yang semakin berleluasa...Pihak yang bertanggungjawab khususnya perlu memastikan bahawa kemasukan pelajar asing dipantau serta dikawal ketat agar segala permasalahan jenayah mahupun sosial dapat dibendung.

SAYA HANYALAH BERKONGSI PENDAPAT SERTA PANDANGAN

3 comments:

hadieza said...

love it.. ;)
nice bloggie..
done follow..
follow balik ehh..

RamRamCute said...

terima kasih hadieza sebab sudi singgah ke blog saya.

Hait!! akan saya follow..terima kasih dan salam perkenalan...

Razif Redz said...

kebanyakan wanita tempatan memang tertipu seperti kata anda, kalau nak sesuatu yg bagus mesti la layan baik punya kan, kalau tak macam mana nak dapat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...