Monday, August 08, 2011

Macam Mana Hendak Membuat Puding Limpahan Kemanisan Seperti Saya

Assalammualaikum...

Alhamdulillah..menerusi entri saya yang lepas, saya ada menerima beberapa komen dari rakan blogger lain yang memohon untuk saya kongsikan resepi membuat Puding Roti Karamel yang saya panggil Puding Limpahan Kemanisan (KLIK)

So, pada kali ini saya nak bercerita sedikit resepi yang saya gunakan untuk menyediakan puding ini. Kalau Cik Mat gebu dengar mesti dia gelak sebab saya baru nak buat, DIA? ntah khatam dah banyak kali dah...(dan for those yang selalu masak senang aje kan? Pejam mata pun dah siap) tapi bagi yang baru nak buat (macam saya) tu cubalah mana tau menjadi pulak lepas ni...dapat dihidang ketika berbuka dan makan bersama keluarga tercinta...hikhikhik (over lak).

Seperti biasa Bahan-bahan yang saya gunakan :-


Roti Gardenia Butter Scotch 10 keping

(saya guna roti Gardenia Butter Scotch)atau roti apa-apa pun boleh...ikut kesesuaian anda). Tetapi sebaik-baiknya gunalah roti butter, sedap sikit rasanya ada lemak-lemak.

Susu Ideal Penuh Krim 2 cawan

Whip Cream 2 cawan

Gula 1 cawan

Telur 6 biji

Esen Vanila 1 sudu

Butter 4 sudu


Hiasan bahagian atas (topping)

Sedikit Kismis

Serbuk Kayu Manis 1 sudu

Chocolate Chip 1 sudu

Brown Sugar 1 sudu


Cara-cara nak membuatnya pulak:

Sapukan butter pada bekas pembakar

Kemudian anda susunkan roti di dalam bekas pembakar

Tuangkan bancuhan seperti susu, krim, gula, esen vanila, telur yang telah dipukul tadi

Biarkan roti kembang selama satu jam

Taburkan kismis, chocolate chip, serbuk kayu manis dan brown sugar (semua ditaburkan di atas bancuhan yang telah kembang tadi)

Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan selama 10 minit pada suhu 160 darjah celsius dan bakar selama 35 minit (agak-agak kalau dah masak tu tutup ajelah api)


Untuk membuat Sos Krim (Karamel) pulak :-

Cara-caranya

Panaskan satu liter susu penuh krim.

Gula mengikut manis

Apabila sudah mendidih masukkan bancuhan tepung jangung mengikut kepekatan.

Tuangkan 1 sudu esen vanila

Kacau sehingga halus dan pekat

Angkat dan sejukkan didalam peti ais


Tips:

Untuk menyedapkan lagi puding roti anda...kalau rasa-rasa nak nampak berselera hidangkanlah bersama dengan strawberi dan cranberries...sedap punya..YUMMIES!! Anak-anak saya sukalah makanan yang penuh dengan kemanisan ni..bila dah makan mesti tak HENGAT!!

Selamat Mencuba!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...