Thursday, October 10, 2013

Perkara Wajib Tahu....Edisi Perempuan Je!

Gugel


Selalu jugak mendengar masalah-masalah yang keluar dari mulut kawan-kawan dan kazen-kazen yang belum berumahtangga specially yang girl-girlnya yang mana sibuk duk komplen boifren mereka gini...gini....gini....hingga adakalanya menyulitkan hubungan sehari-hari mereka.
 
Nak menolong dan bercerita in detail tak berapa nak reti, al-maklumlah orang lelaki ni bukan semuanya pe'el sama dan mendengar kata nak nak dapat pasangan perempuan yang suka merengek tak tentu pasal meraih perhatian dari si lelaki....maunya tak kena tinggal.
 
Masa saya sebelum kahwin dulu saya selalu mendapatkan tips-tips hubungan melaui rakan-rakan yang telah berumahtangga dan mempunyai hubungan yang lebih kurang stabil jugaklah untuk membantu memelihara hubungan saya dengan suami ketika itu yang mana tak taulah kalau-kalau ianya membantu anda semua atau tidak...
 
Cuba ajelah ikut kalau nak ye antaranya .....
 
1) Jangan suka mengarah - ini penting bagi kita..sebabnya orang perempuan ni kadang-kadang ter'over' manja hingga kadang-kadang tak sedar kita suruh boifren kita ambil dan beli barang itu dan ini on behalf kita...
 
2) No GEDIK-GEDIK - Lelaki tak suka perempuan gedik ni.. alasan mereka perempuan gedik-gedik ni hanya buat stok geli-geli je ...maksudnya jenis "Pakai Dan Buang".
 
3) Showed Off - rasanya mereka paling tak suka kalau dapat kapel yang suka menunjuk-nunjuk specially yang jenis 'branded concious' tu ...memang agak payahlah in terms of memilih kedai nak makan, nak beli pakaian, barangan atau apa aje...semua nak kelas...walhasilnya kena lebih fleksibel..tak gitu??
 
4) Personaliti - Jaga lah bau mulut dan badanmu itu..jangan sampai berbau..mabbe kita perepmpuan tak perasan bila dan berpeluh-peluh (jalan kaki kan dari komuter)...mesti berpeluh, maka peluh 'manja' pasti akan keluar dan adakalanya berbau..so kena control sikit bau badan tu..kalau boleh kerapkali mandi guna limau purut..nak kasi nyahbau badan kita...mulut tu kalau boleh makanlah gula-gula getah dengan kerap kasi bau mint aje ye.. tak pun kunyah bunga cengkih.
 
5) Jangan banyak mulut dan berleter - Pasangan akan jadi muak dan bosan apabila kita dari mula jumpa sampai nak balik rumah tak sudah2 membebel bercakap, maunya tak bengang kepala hotak pasangan kita...so adalah lebih baik kita mengawal kadar percakapan kita ..TAPI janganlah sampai tak bercakap langsung..kang lagi bosan pulak mereka....meaning ala-kadar je...
 
6) Gossip - Owh!! ini paling mereka tak gemar .. kalau jumpa kat luar ada aje gossip uang nak dicerita..tak kiralah kalau artis tu memang story No.1, ini kalau bab-bab personal orang pun dia nak cerita dengan pasangan memang lepas ni lelaki tu angkat kaki dan jalan ajelah....AWAS ye!
 
7) Mengeluh Memanjang - Perempuan mesti suka kalau buat sesuatu perkara akan mengomel tanda protes dan tak suka itu tandanya MENGELUH.  Orang lelaki tak suka tau. Mereka duk fikir kalau tengah kapel ni dah ngomel 24 jam...nanti dah kahwin apatah lagi...owh malang bagi mereka.
 
8) Tak Independent - Sikit-sikit nak tunggu boifren, nak pergi bayar duit bil henfon pun nak tunggu boifren temankan, nak beli makanan kucing kat rumah pun boifren temankan...cubalah independent sikit...orang lelaki tak suka perempuan yang asyik bergantung dengan mereka aje..."Tak Challenging" katanya...walhasilnya lite-lite aje...TAPI jangan setiap masa dah kahwin kena 50-50 ok...
 
9) Queen Control - hihihi..term ni bukan di pakai bila dah berumahtangga tau, tapi bila berkapel pun kita boleh golongkan mereka dalam golongan ini...KENAPA...ada sesetengah pasangan perempuan mereka bila dah confirm je kapel mesti secara tak langsung control pasangan mereka...tak kiralah dari segi pemakaian baju, penampilan, membeli barang, berkawan dan segala macam bendalah ...semua dia nak tau dan nilai....tak baik gitu nanti lama-lama dia rimas.
 
Rasanya itu je kot terms yang saya teringat nak tepekkan kat dalam blog, sharing dengan kawan-kawan dan adik-adik semua.  Pastinya kat luar sana juga ada banyak lagi tips2 yang amat berguna untuk kita kaum perempuan untuk dijadikan panduan.
 
Jangan hanya terapkan ketika zaman berkapel saja, tapi bila dah kahwin semua tu terbang melayang-layang....Dah kahwin juga perlu juga malahan lagi banyak "Do's and Dont's" yang perlu kita semua amalkan.
 
Yang pasti kehidupan lelaki dan wanita ini umpama suatu perkongsian konsep "give and take" perlu ada untuk menjamin kerukunan dan kestabilan hidup bersama.
 
 
Sharing is Caring
 
xoxo











 

5 comments:

Unknown said...

yang tak independent tu kelakarlah.. ada ke org yg beli makan kucing pun nak tunggu boifren dulu. kalau semua nk tunggu bf, bosannya ..hahaha

RamRamCute said...

@Nur A.Z

hihihi...semuanya tiada kemungkinan Nur....pasangan bercinta adakalanya semua nak dibuat together-gether...hihihihi (tapi segelintir mereka je)

Fiza Rahman said...

Good tips kak ☺☺

Unknown said...

wah nice tips kak
hb yumida kurang ske bila yumida berleter, so bila de bende yg rs yumida x puas hati..yumida pakai ayat simple, tp mesej tu sampai..hikhik

Unknown said...

wah ni tips bagus ni
hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...