Tuesday, October 08, 2013

Alahai ..... Kenapalah Tinggalkan Mereka!!

 
Rasa nak marah menjerit dan menumbuk-numbuk muka kedua ibu bapa pada anak-anak yang malang ini...disebabkan akan kebodohan mereka berdua yang terlalu mengikut hati dan perasaan.
 
BERANAK AJE PANDAI!!

Nak dikata kurang cerdik ... memasing pergi ke sekolah dan nak kata cetek ilmu memang rasanya mempunyai pengalaman masing-masing ..dah lama hidup rasanya. Apa yang pasti masing-masing terlalu mementingkan diri hingga sanggup mensia-siakan amanat yang telah ALLAH SWT berikan hanya kerana menegakkan keEGOan masing-masing.
 

"KUALA SELANGOR - Hanya disebabkan tidak puas hati, sepasang suami isteri sanggup meninggalkan enam anak mereka yang masih kecil bersendirian di sebuah rumah di Jalan Bukit Panjang, Jeram, kira-kira jam 1 pagi semalam dan hilang tanpa khabar berita.

Lebih menyedihkan, keenam-enam beradik itu terpaksa makan apa sahaja termasuk cebisan roti terbuang demi mengisi perut, manakala adik bongsu mereka berusia tujuh bulan hampir 'nyawa-nyawa ikan' akibat kelaparan.

Salah seorang penduduk di situ, Samsuri Sulaiman, 57, berkata, pada mulanya dia ternampak lima beradik berkenaan berjalan kaki sambil memikul beg baju tanpa arah tujuan di kawasan perumahan di situ.

"Apabila saya tanya, abang sulung yang berusia sembilan tahun memberitahu mahu balik ke Kelantan kerana 'emak dah mati'.

“Saya pelik melihat kelakuan mereka dan meminta ketua taman memeriksa keadaan rumah yang dihuni sejak setahun lalu, kalau-kalau kedua ibu bapa mereka ada di rumah.

“Namun, alangkah terkejutnya apabila saya sendiri ke rumah mereka, yang ada cuma bayi berusia tujuh bulan ditinggalkan tertidur kerana terlalu lama menangis akibat kelaparan di sebuah kerusi kayu.

"Bayi itu adalah adik bongsu kepada kanak-kanak malang ini," katanya.

Menurut Samsuri, kawasan perumahan itu memang terletak jauh dari jalan besar dan jika mereka dibiarkan merayap, kemungkinan besar boleh hilang.

Terkenal sikap suka 'perang besar'

Dalam pada itu, seorang wakil penduduk, Daud Jaumar, 41, berkata, tidak mustahil bayi berusia tujuh bulan itu menghembuskan nafas terakhir jika tidak dijenguk oleh mereka.

“Saya cuba gerakkan badannya bila lihat terbaring begitu sahaja dan nasib baik matanya buka sedikit dan bergerak. Keadaan itu cukup melegakan hati.

“Saya terus menghubungi penghulu mukim kerana tidak tahu nak buat macam mana lagi. Ibu dan bapa budak itu tidak dapat dikesan," katanya.

Menurut Daud, ibu bapa kepada enam beradik itu memang terkenal dengan sikap mereka yang suka 'berperang' besar.

"Penduduk di sini pun selalu mengadu tentang perangai buruk mereka itu. Pernah juga mereka bergaduh besar sampai nak berparang, mujurlah kami sempat campur tangan," katanya.

Bagaimana pun katanya, dia tidak sangka kedua-dua suami isteri itu mementingkan diri sendiri dan sanggup meninggalkan anak-anak kecil lebih sehari tanpa memikirkan makan minum mereka.

“Sebelum ini ada juga mereka 'hilang', tapi sekejap-sekejap dan jiran rumah selalu bagi anak-anak ini makan.

"Tapi kalau dah hilang lebih sehari sampai anak-anak hampir melarikan diri, saya rasa ini dah melampau. Apa nasib anak-anak ini nanti?" katanya.

Anak-anak tak banyak karenah

Seorang jiran mereka, Jamilah Yusof, 53, memberitahu Sinar Harian, dia juga sering melihat-lihat keadaan enam beradik itu setiap kali ditinggalkan ibu bapa mereka selepas bergaduh besar.

“Saya sendiri yang menyambut kelahiran anak bongsu mereka di rumah itu. Memang kasihan, anak-anak itu pula tak banyak karenah apabila ditinggalkan seolah-olah faham masalah keluarga mereka.

"Tapi sangat menyedihkan apabila mereka tidak diberi makan dan minum lebih 24 jam.

“Ada ramai orang yang begitu mahukan anak tapi tak bernasib baik, mereka yang dikurniakan ramai 'amanah' ALLAH ini sanggup biarkan mereka begitu saja. Sampainya hati," katanya sebak.

Sementara itu, Penghulu Mukim Jeram, Kamarudin Abd Rahman berkata, pihaknya sudah memaklumkan perkara itu kepada agensi yang bertanggungjawab untuk tindakan lanjut.

“Keluarga ini saya kenal sejak rumah sewa mereka terbakar beberapa tahun lalu dan mereka sanggup tidur anak beranak di tepi pantai. Bila dapat tahu, saya tempatkan mereka di sebuah rumah sebelum ditempatkan di sini.

“Bila kita bantu, mereka pula buat perkara menyedihkan seperti ini. Bergaduh macam mana pun tak perlulah libatkan anak-anak yang tidak berdosa ini,” katanya."

Apa yang saya boleh katakan di sini..kedua-dua SUAMI ISTERI ni memang BODOH!

9 comments:

Zamani Abe said...

Ininlh yg buat zam rs sedih smlm.. ape kes la tinggalkn mcm tu.. yg kecik tu la kesian.. nasib masih bernyawa!

RamRamCute said...

@Zamani Abe

betul tu zam..ibu bapa ni kadang2 kalau bergaduh lupa anak bagai..meroyan suka2 tinggalkan anak ..kalau tak suka anak tu bagi ajelah pada mereka (pasangan) yang memerlukan.

p/s: Dhlah bulat2 anak anak dia..comel gebu!

Farah Waheda Wahid said...

orang macam ni macam tak ada akal kak... tak fikir ke anak tu anugerah dan rezeki Allah, nak dapat anak pun bukannya senang...tapi mungkin bagi dia senang kot, tu yang tak hargai tu...

RamRamCute said...

@Farah Waheda Wahid

Farah..akak terlalu sensitive kalau ada isu berkait dengna ank-anak ni..sebagai ibu naluri keibuan iytu terSANGAT kuat dan kita takkan sanggup melakukn apa2 pada mereka yang masih kecil..even dh besar pun kita akan jaga terbaik mungkin sebabkan kita tahu bukn senang nak melahirkan anak.

Mungkin bagai yang Farah katakana, dia mudah untuk mendapat anak maka dengna itu segala kemungkinan dia lepas sesak dia sendiri..anak-anak tolak tepi!

Yumida Huda said...

sedih la yumida baca kak
sampainya hati diorg ni
kesian pd anak2 yg x tahu lg mencari mknn sendiri
dah la ade baby kecik lg

Mas Zull said...

assalamualaikum rahmah...kesian nyer...:(

the triplets said...

geram btol bila baca ni, kalau tak dan nak jaga pun bagilah kat orang yang takde anak. dahlah budak tu comel2 jer. kesian diorang.

mahmud thalut said...

Assalam.
Bagaimana agaknya perasaan kedua ibubapa itu ya? Kesian anak-anak di tinggalkan begitu.

Kak Tie said...

amboi cantiknya blog ni,sbb cantik, akak senaraikan dlm bloglist akak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...