Friday, October 11, 2013

Kerja Rumah Yang Paling Anda Tak Suka....


Salam Jumaat semua....

Sebagai seorang wanita, berkahwin dan bekerjaya pastinya tugasan kita tidak habis setakat di pejabat sahaja...tugasan rumah juga harus dilunaskan sebaik sahaja kita pulang ke rumah.

Pelbagai tugasan harus dilakukan baik dari segi penyediaan makanan iaitu dari bab penyediaan sampailah ke bab selepas makan nak kena uruskan.  Selepas atau sambil-sambil tu pasti ada yang menjalankan mesin cucian untuk membasuh pakaian pula sambil lepas tu menangakat pakaian yang telah kering diampaian...itu belum masuk bab melipat kain yang bertimbun-timbun seharian.
 
 
 
PENAT kan? Nak pula bagi kawan-kawan yang mempunyai anak seorang, dua orang boleh cope lagi..tapi bagi kawan-kawan yang ada anak melebihi dari 3 orang .....mau haru dibuatnya.  Kalau hari-hari berterusan begitu mau naik bengang kalau semua nak dibuat sorang-sorang kita tanpa ada bantuan dari suami....
 
Owh! saya memang perlukan pertolongan dari En Suami everytime saya menguruskan hal rumahtangga saya.  Kalau tidak mau jadi tunggang terbalik diri saya ni ... mau pergi ke pejabat pakai kasut sebelah lain sebelah lain ...hihihhihi.....
 
Dalam banyak-banyak kerja rumah yang paling saya benci dan rasakan amat payah dan lemah nak buat yang saya pasti ada juga antara anda pun sama sepenapat dengan saya antaranya ialah:-
 
  • Basuh bilik mandi - kalau takat 1 bilik mandi takpe jugak nak dibersih...ini nak kena basuh 2-3 bilik mandi mau sakit pinggang dibuatnya....dengan kena hidu bau klorox..huhuhu naik sesak dada dibuatnya..
  • Sidai kain - Owh malasnya nak menyidai lepas kain dimesin....memang sangat2 payah nak lakukan nak nak kalau tengah hari panas berdentum kat luar...aduiyaiii!!
  • Lipat baju - kalau dah basuh kain dan sidai kain pastinya kena melipat kan? huhuhu....sungguh saya tak suka aktiviti ini..kalaulah ada mesin melipat kain pasti saya beli dulu..kalau harganya mahal mau saya sewa jugak....tak sanggup!
  • Gosok baju - Fail menggosok baju specially seluar slack suami...mesti ada kilat-kilat dekat line seluar tu ..tambahan pula En Suami saya ni agak cerewet dalam bab bab menggosok pakaian pejabat beliau..kena ikut side dan line betul .... arghhhhh tak suka!
Kalau nak difikir-fikir listing macam di atas ni memang lah fikir ianya bebanan...tapi dah namanya perempuan nak avoid macam mana pun dah tak boleh..nak tak nak REDHA ajelah...sebab tulah sekarang ni semakin ramai wanita yang berkerjaya mengupah pembantu rumah melakukan semua tugasan rumah....tapi saya tak nak buat begitu dengan alas an "TAK PERCAYA" so....conclusionnya buat ajelah tanpa banyak persoalan...tapi nasib baiklah En Suami pun ringan tulang membantu di hujung minggu.
 
Anda pula bagaimana?
 
 

11 comments:

Abil Fikri Ahmad said...

Bagi saya sebagai lelaki, saya suka buat kerja2 rumah gitu..rasa enjoy..

Zawiah said...

saya pun malas lah sagt nak lipat baju . dah rasa mcm bodoh lak . lipat n susun cantik2 , pastu amik lagi n pakai . lbh baik beli hanger , sangkut jer ... senang keje ... heheheee

Ibu Amirul said...

waaaa.... samalah ngan saya.... tang nak lipat kain tu yang paling bercinta sekali...

Fiza Rahman said...

Tak suka lipat baju.

RamRamCute said...

@Abil Fikri Ahmad

As salam Abil...ramai orang kata itu satu aktiviti exercise..tak payah nak pergi gym lagi..tapi kadangkala bagi para isteri ni (mcm saya) menjadi satu keMALASan huhuhu...ntahlah mungkin sebab tau memang itu kerja kami kot...tu yang payah nak membuatnya...kalau orang lelaki (kaum suami) perkara tu jarang2 mereka nak buat..kalau buat pun bermusim kot..tu yang tak berapa nak kisah sangat...

RamRamCute said...

@Zawiah

hahhaha...banyak pulak nak kena beli hanger zawiah...

RamRamCute said...

@Ibu Amirul

tiap-tiap minggu bercinta nak melipat kain huhuhu.........

RamRamCute said...

@Fiza Rahman

kalaulah ada mesin melipat baju kan fiza.....ermmmm

Farah Waheda Wahid said...

akak sayang, adik akak ni paling tak suka lipat baju... he he he.... tapi duduk jugak lipat baju, dari bertimbun dan bersepah, semak nampaknya mata... tak taulah kot kot ada yang memang tahan hati dan cekal kan...ekekeke..saya tak boleh ooo... rasa semak sangat...

Yumida Huda said...

kak yumida paling x ske iron bj
lama sangat..sampai berpeluh2 iron

piqa da bajitos said...

tak suke kaitan ngan panas
haha
iron baju pon bepeluh2
sidai kain xla panas kan
tp tghari agkt kain ? ahhhh panas
kalau pagi hujan, tghri pon kuarkan kain panas gak!
hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...