Monday, August 27, 2012

Sana Sini Makan...


Assalammualaikum....

Rata-rata entri kawan-kawan di dalam blog ni cerita pasal makan...memang dah namanya beraya kan...makan memang tak boleh nak avoid. Nak kata kena puasa enam ada juga yang makan dan mengadakan sana sni rumah terbuka... mana nak qada puasa.

Secara tak langsung berat badan yang ketika puasanya menurun dengan KAGUMnya menjadi menaik dengan cara mendadak-dadak tanpa dikawal-kawal lagi...yang lelaki-lelaki nya ada yang dah naik boroi setelah seminggu menyental lemang, ketupat dan rendang.

Para ibu-ibu pun tak yah nak cerita lah camne nak kawal makan.  Ada yang kuat dan boleh kawal nafsu makan bolehlah kawal buatnya yang jenis macam saya pantang nampak makanan nak makan aje..memang selamatlah kedalam mulut.

Diet adalah cara paling baik dan peluang untuk kita membakar lemak dan kalori yagn ada di dalam badan.

Walhasilnya berpada-padalah dalam pengambilan makanan kita sehari-hari bukan hanya ketika berpuasa kita boleh mengawal nafsu lapar dan dahaga malahan dah lepas puasa dan di hari-hari biasa pun kita HARUS mempraktikkannnya.  

AWAS!! makan banyak membawa kepada kemudaratan. Hati-hati memakan makanan yang boleh mengundang penyakit seperti minyak, kolesterol dan gula.  


7 comments:

Mia Liana said...

uiiii susah nak cakap.. bila datang beraya, semua rumah ada masakan. terpaksalah makan juga huhuhuhuh

SHAHZEE said...

sy mmg x kontrol kak, sy bedal je ape yg org hidang hehehe

Mira Adzlia said...

mmg xley nk kontrol..tgk ume sedap.rugi lak xmkn.huhu

wahida said...

takut nak timbang...huhu...

maszull said...

assalamualaikum rahmah....selamat hari raya mama dtg singgah beraya kat sini yer...:)

Mrs Lurve said...

betul kak..riso btl, time raya je bila g ziarah umah, semenya pelawa suh mkn jgk! kalo tolak kang, kecik ati nti..

Nazayiena said...

Betul tu kena beringat juga wlpn makanan yg terhidang semuanya sedap2 belaka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...