Wednesday, August 01, 2012

Biskut Raya Dulu-Dulu...

Assalammualaikum semua...

Gambar ni saya pinjam dari Gugel

Hari ini genaplah kita semua umat islam berpuasa pada hari yang ke 12 di bulan Ramadhan yang penuh barakah dan mulia ini.

Kawan-kawan di sana bagaimana puasa anda?  Harap semuanya berjalan dengna baik dan terancang ye.  Dalam pada kita menginjak dan membilang hari-hari amalan dan pahala kita di bulan Ramadhan ini pasti ada antara rakan blogger di sana yang tengah sibuk membuat kuih-muih, biskut raya kan?  Dan ada tu mungkin beli aje sebab takde masa nak membakar kuih. Tak kisahlah janji kuih raya tetap ada..tetapi kalau nak dikira buat dan beli memang banyak bezanya cuma buat kita perlukan masa dan tenaga lebih sikitlah kan...

Bahkan.... nak membeli nya pulak memang la best..bak kata orang kuih tunjuk-tunjuk (macam saya ni..TUNJUK aje) tapi rasanya kepuasan memang tahap maksimum apabila kita mempunyai skill dan kemahiran membuat biskut dan kuih-muih untuk hari raya sendiri.

Mana taknya harga tepung, gula, mentega dan telur pun dah naik, maka semestinya penjual akan 'mark-up' harga double double sempena kedatangan Syawal nanti. Tak caya pergilah tanya di kedai jual kuih raya sekarang harga kalau tak dalam RM25 keatas memang tak sah...isinya hanyalah 50 biji aje.  Kalau zaman kita kecik2 dengan harga macam tu memang dapat sebalang besar kuih raya.

Flashback....

Kuih dulu-dulu yang anda semua suka dan ingat apa ye? Yang pastinya zaman saya kecik-kecik dulu kuih paling harus ada ketika hari raya baik raya puasa atau raya haji mestilah BISKUT SAMPAN.  Suka sangat akan rekaannya yang unik berbentuk sampan dan di atasnya diletakkan ceri pelbagai warna dan ranggup. Ada sesetengah tu mereka letakkan kelapa di dalam biskut tersebut tapi tak kisahlah janji sedap di makan.  Memang harus ada ketika raya kalau di rumah saya.  Tapi sekarang nak mencari orang yang pandai dan mahir membuat biskut sampan macam saya makan dulu dulu memang agak susah.  Ada tu mesti tak ranggup dan sekadar cukup syarat menjual aje...

Selain itu terdapat pelbagai jenis nama-nama kuih yang unik juga masa saya kecik-kecik dulu tapi yang pastinya KUIH TART mesti ada jugak...KEMESTIAN tu.  Erm...apa lagi ye nama-nama kuih zaman saya kecik2 dulu....ada sesetengah kuih-kuih/biskut tu sekarang ni pun masih ada lagi di jual cuma diberikan nafas dan design agar lebih menarik lagi..

 Biskut Sarang Semut
Almond London
Mama Carey
Kuih Gunting
Biskut Mazola
Biskut Batang Buruk
Biskut Suji
Popiah Serunding Ikan Bilis
Maruku
Tumpi / Rempeyek
Biskut Nestum
Biskut Cornflakes
Biskut Samperit
Biskut Badam
Biskut Teratai

Macam-macam lagilah nama-nama biskut dulu dan sekarang...tapi kalau nak dikira nama-nama biskut sekarang ni lagi hebat-hebat, nama-nama artis pun ada dijadikan nama biskut.

17 comments:

Saya Disini said...

sedapnye ...teringat plak biskut2 dulu..teringin plak nk mkn

maszull said...

assalamualaikum Rahmah...memang betul tu biskut lama2 tu memang sedap je kan...:)

Mrs Lurve said...

kuih raya semeperit tue memg dr dulu ag suka, tp kdg2 kan kak, kalo kat sinila..kdg2 kuih tue nama glamer kemain, dhla mahal..tp bila mkn..hampehh..takut kdg2 nak beli kuih nie kat pasaraya, lbh suka tempah pd org yg kita kenal

Rahmah Ram Ram said...

@maszull

Betul tu mama..teringat-ringat rasanya lagi..

Rahmah Ram Ram said...

@Mrs Lurve

Betul tu Mrs Lurve..nampak cantik dan nama gempak tapi bila kita makan rasa ntah hapa-hapa..berderai-derai tepung dia...hapak pun ada..huhuhu..

Rahmah Ram Ram said...

@Saya Disini

Flashback masa memuda dulu...

Tentang Kita said...

teringin nak wat biskut raya

Azzah said...

putu kacang paling sedap dan evergreen..:)

Aziela said...

Kalau pandai buat sendiri lagi best kan...tapi saya nie..? Alahaiiiii

dyabunga said...

dya masih setia ngn tart nenek dya..sedap2.. balik kampung bedal tart je. tak sabar nk raya nk mkn tart yg nenek dya buat..haha

Nazayiena said...

Skrg ada pelbagaikan nama2 biskut.

:: Mrs.Eady :: said...

tak suka kuih raya la...huhu...suka ketupat rendang jek..

Masz Sidek said...

biskut yg paling sy suka makan masa rasa tart nenas... kalau yg ada tepung susu sy tak suka sangat... ;p

SHAHZEE said...

dulu2 masa kecik slalu tolong mak wat biskut raya.tapi skang mak pun main tunjuk je hehehe masing2 dah malas nak wat

aNiss :):) said...

suke biskut suji. haha :DD

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Rahmah...kat umah ni buat sekut yg anak2 suka jer,pastu sebijik-2 kek..cukup la kot :D

keli menari said...

kuih dulu boleh katakan sedap2 !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...