Thursday, June 14, 2012

Perlu Gedik Ke??



Assalammualaikum semua...

Google

Hairan bin Ajaiblah dengan sesetengah pengacara di Malaysia (segelintirlah) ni yang adakalanya korang tengok specially pompuannya mesti kalau nak cakap ala-ala gedik gitu..

Makin meluat nak menengok.  Apa tak gheti-gheti ke kalau nak menyampaikan pesan dan cerita sambil mengacara dengan cara yang elok dan berhemah.  Ini tidak orang tengok pun naik meluat dan menyampah dengan aksi lentuk sana sini dengan suara yang ala-ala manja tak manja gitu sambil terjerit-jerit berebut nak bercakap dengan rakan pengacara lain.

Cuba tengok contoh Normala Samsudin, Nurul Syuhada, Wan Zaleha Radzi dan yang seangkatan dengannya dulu nak glamer cepat takdelah nak tergedik-gedik terlompat terpusing tersengih terjerit sana-sini.  Ini tidak terkepit sana sini terlentuk liuk sana sini sambil suara ala-ala manja kontrol ayu dan ekspresi muka ala-ala plastik nak mengacarakan rancangan.  Daripada orang nak tengok rancangan tersebut jadi makin menyampah dan meluat pulak tengok.

Dinasihatkan agar mereka lebih banyak studi dan melihat cara bercakap, pemakaian dan gaya penyampaian pengacara-pengacara professional samaada di dalam mahupun di luar negara.  Jangan hanya harapkan populariti dan cantik aje menjadikan ianya cukup syarat nak mengacarakan sesuatu rancangan.  Kerana sememangnya nak jadi pengacara pun bukannya senang nak kena screen test dan dinilai oleh penilai-penilai professional contohnya rancangan ON AIR.

Nak kasi orang tengok rancangan walaupun mengacara rancangan masakan atau hiburan sekalipun kenalah pada tempatnya jangan main tangkap muat aje.  Rating dan keselesaan penonton pun kena ambil kira juga.

9 comments:

Eintan Nurfuzie said...

x gedik pun lh berjaya.. kuarkan attitude sndri udah

kasihredha said...

x suka tengok on air
stress...

NASZ said...

belum penah tengok on air. macam tak best je.

From,

Nasz

MOHD NASER.COM

Unknown said...

pernah tgk audition On Air jer..tak ikuti perkembangan rancangan tu.... member2 ckp best rugi kalau tak tgk

wahida said...

saya suka Azrinaz kalau mengacara...yg ex wife sultan brunei tu...

cik violet said...

erkk. xsuke tgk on air.

maszull said...

assalamualaikum Rahmah...x semestinya gedik tu boleh berjaya ada yg x suka apa itu gedikkan..:)

mrspuex said...

setuju..banyak gedik dari yang btol..hmmm..tgk pon sbb my junior masa skola menengah ade dlm on air tuh..kira sapot laa..hihi..

sapekah die?? beliau adalah HAFIZUL KAMAL - junior masa skolah menengah yg dulu agak pendiam tp mmg kontrol macho..suke buli die kalo ade camping scout kt skola dulu sbb comey..hikhikhik.. kira senior buli-buli manje kt junior la kunun..:D

Dayang Deno said...

deno pun kdg2 nyampah tengok gedikS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...