Monday, September 17, 2012

Isnin Yang Blues.... LAGIKK!!


Assalammualaikum....


Gugel

“Arrrghh... Isnin datang lagi!” Setelah berseronok pada hujung minggu, bangkit awal pada pagi hari Isnin antara cabaran terbesar bagi mereka yang sudah berkerjaya.

Sebelum Hari Isnin pastikan anda.....

1. Susun Jadual Dan Kemas Meja Kerja
Sebaiknya setiap hari Jumaat anda digalakkan untuk menyusun jadual serta merangka tugasan mengikut keutamaan bagi mengelakkan kelam kabut pada pagi hari Isnin nanti. Sebelum balik, kemas dan susun meja anda agar tidak berselerak. Atmosfera meja yang kemas menjamin mood anda lebih baik nanti.

2. Hadiahkan Sesuatu Untuk Diri Anda
Ambil masa untuk keluar membeli-belah secara sederhana. Belilah sesuatu seperti pakaian, aksesori mahupun alatan pejabat baru untuk digunakan pada hari Isnin nanti. Secara automatik anda akan lebih teruja dan bersemangat untuk menempuh hari tersebut.

3. Elak Tidur Berlebihan
Elak diri anda lelap berlebihan sepanjang dua hari cuti kerana tabiat ini akan membuatkan diri anda bertambah malas pada keesokan harinya. Amalkan aktiviti-aktiviti ringan seperti bersenam, berkaraoke dan lain-lain yang menyeronokkan.

4. Dapatkan Rehat Secukupnya
Sebelum memulakan aktiviti pada hari Isnin, anda hendaklah mendapat rehat yang secukupnya. Tidur lebih awal bagi menjamin kesegaran pada pagi hari Isnin.

Pada Hari Isnin pastikan anda.....

1. Bangun Lebih Awal
Set jam penggera seawal yang boleh. Selepas membuka mata, ambil sedikit momen untuk menarik nafas panjang dan renggangkan badan di atas katil. Pasti anda akan lebih segar dan bertenaga.

2. Sarapan Ringan
Jangan biarkan perut kosong pada awal permulaan hari Isnin. Menurut pakar pemakanan, sarapan pagi amat penting bagi menstabilkan momentum fizikal agar lebih bertenaga. Pengambilan bijirin (cereal) dan susu antara pilihan yang bijak. Anda juga boleh memilih untuk menikmati dua keping roti bersama segelas jus.

3. Mendengar Muzik
Ya, tidak dinafikan trafik pada hari Isnin kebiasaannya sesak. Oleh itu, jangan ambil peduli akan kesesakan tersebut. Sebaliknya berfikiran positif dan putarkan radio atau mainkan lagu-lagu kegemaran anda. Apa jua genre, muzik terbukti menenangkan dan mampu menyegarkan mata.

4. Elak Terus Membuka Komputer
Jangan biarkan anda terbeban dengan tugasan setibanya sampai di pejabat. Elakkan dari terus membuka komputer dan membaca lambakan e-mel yang boleh membuatkan anda tertekan. Seeloknya selesakan dahulu diri anda dengan menyusun jadual kerja.

5. Senyuman Dan Bicara Ringan
Mulakan hari anda yang positif dengan senyuman. Ambil masa dan pergilah menyapa rakan sekerja serta kongsi aktiviti sepanjang hari minggu anda bersama mereka bagi meningkatkan keterujaan. Gelak ketawa mampu membangkitkan keceriaan anda.

1 comments:

Mun said...

selalu kalo masuk je opis... kena lepak2 dulu.. tak leh terus hadap keje... nnt mood nak wat keje hilang... sebab pepagi tu laa nak kena cari mood yg baik utk buat keje... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...