Friday, September 21, 2012

Tips Berpantang Cara Sihat


Assalammualaikum....

Wahh!! baca entri ni rasa macam dah melepasi fasa yang amat menggerun dan mendebarkan pulak...walhal hakikatnya saya belum lagi bersalin-salin hihihi...masih lagi dalam mode penantian yang penuh dengan debaran dan kekalutan yang maha hebat.

Tapi takpelah just ingin berkongsi certia dan pengalaman juga terutama yang mempunyai kebaikan dan faedah bagi ibu-ibu muda yang baru nak merasai suasana berpantang begini.



Bagi para ibu-ibu , harus di ingati dan ambil perhatian akan kebaikan dan keburukan yang harus dan patut kita jadikan panduan dan perkara-perkara yang perlu dijauhi semasa dalam pantang bersalin tak kiralah samaada kita bersalin secara normal ataupun melalui kaedah pembedahan.

Antaranya.....

Hindari ikan -ikan yang berbisa saperti ikan bawal hitam , ikan terubuk, ikan pari, ikan kembung , sembilang , tongkol, parang dan juga makanan laut yang lain dimana ia boleh menyebabkan luka-luka dan bengkak dalam rahim sukar sembuh dengan cepat . Ia juga akan mendatangkan rasa kesakitan yang berbisa serta keluaran cecair yang berbau busuk . Ini boleh menyebabkan infeksi kuman yang membawa kegatalaan dan masaalah kulit,dibahagian sulit.

Ibu -ibu bersalin adalah dilarang memakan ikan masin ketika didalam pantang kerana ia boleh mengakibatkan darah nifas berbau busuk dan cepat kering serta melemahkan daya tekanan fizikal dan mentalnya.

Ibu bersalin dinasihati jangan makan sayur-sayuran yang menjalar dan sejuk , minuman sejuk bergas dan tajam saperti air tebu , air cincau , nanas, air kelapa muda , jambu, belimbing , durian belanda , mangga dan betik. 

Segala ini boleh menyebabkan masaalah penyakit tulang , sejuk otot dan sendi, dimana penyakit-penyakit ini semakin menjadi-jadi di negara barat saperti arthritis, rheumatism , rheumatoid arthritis serta penyakit untut dan lemah sendi.


Pemakanan atau Diet yang di Syorkan Ketika Berpantang antaranya:-

Ibu - ibu dalam pantang bersalin boleh memakan buah-buahan sapert Epal merah (bukan yang masam,) Oren Manis,( Limau manis),Kurma , Buah Zaitun, Buah Tin (Fig), Delima , Pir, Lai, Pic, Aprikot, Strawberi, Anggur (jangan berlebihan boleh menyebabkan batuk),

Jus Epal, Blackcurrant ( Ribena ) buah Peach & sirap. Minuman berkhasiat iaitu Susu, Susu Kacang Soya, Horlicks, Milo & Air Akar Herbanika

Gunakan Gula Merah , Gula Perang , Raw Sugar dan Madu Lebah.

Sayur-sayuran yang disyorkan boleh dimakan ulam -ulam Pengaga, Lemuni , Daun dan Bunga kunyit , Brokoli, Daun pudina , Daun kari, Lobak Merah, Tomato biji, Brokoli, Asparagus , Salad, Capsicum, Cili Merah, Bebawang (merah , putih ,besar) dan Ubi Kentang

Nasi Panas sederhana lembut , Bubur Nasi , Spagetti, Pasta & Makaroni

Ikan yang segar iaitu Ikan Merah, Tenggiri, Haruan, Jenahak, Selar Kuning , Kerisi, Kurau, Kerapu, Siakap, Kod , Bawal Putih & Senangin.

Makanan Bijirin iaitu Gandum , Oats, Empingan jagung (Corn flakes ) Bran , Muesli, Beras Merah Perang , Kismis Kuning dan hitam, Kekacang Soya (Tahu,Tempe &Tofu ) Kekacang Badam , Walnut, Gajus & Bijan, Roti Putih, Roti Wholemeal/ wholeGrains

Roti Canai, Tosei, Roti Puri dan Kari

p/s:  saya masih lagi mencari-cari jamu apa yang bersesuaian dan elok untuk dijadikan ubatan ketika sesi berpantang nanti...anda ada suggestion tak?

4 comments:

Izwa Kamaruddin said...

nona roguy..

Aziela said...

Bab air tu mcm best, bab sayur tu, alahaiii

maszull said...

assalamualaikum rahmah...dalam masa berpantang ni memang bermacam2 perkara kena dielakkan... moga rahmah dpt baby yg sihat nanti yer...:)

nazayiena said...

Memang tips yg berguna,kadang2 macam kak Nurul wlpn dah ada pengalaman berpantang 4 org anak selalu terlupa dan byk yg x tahu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...