Friday, September 28, 2012

Bajet!! Efektif Ke Tidak??


Assalammualaikum...


Petang ini tepat pukul 3.00 petang pasti ramai yang nak mendengar pembentangan kabinet kerajaan Malaysia mengenai isu bajet bagi tahun 2012.

Efektif ke? Atau masih ada lagi barangan semakin naik dari hari ke hari hingga menyukarkan rakyat Malaysia terutamanya bagi mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Semoga pembentangan kali ini walaupun tak banyak sedikit pun membantu mreka-mereka yang berpendapatan sederhana dan rendah.... susah kalau semuanya nak naik, rental rumah, minyak, cost of living, pendidikan, perubatan, pembelian barangan mentah, keperluan harian dan segala macam lagilah.  Kalau tak silap mau ada yang berhijrah balik ke kampung dengan alasan tak mampu nak hidup kat bandaraya kota metropolitan ni..dan kos bayar anak dekat nerseri pun naik menjulang-julang...APA KES?? Kaum hawa nak benti kerja pun mana buleh kalau sumber hanya dari 1 orang aje.  Tak lepas semuanya makan pakai..nak tak nak kenalah berdikit-dikit.  Waklaupun kita lihat rata-rata penduduk Kuala Lumpur ni berpendapatan tinggi dan mampu memiliki rumah dan kenderaan..tapi tahukah anda bahawa mereka pun banyak hutang keliling pinggang.  Duit gaji habis bayar hutang dan tax sana sini BETUL TAK?

Saya pulak nak request  En Menteri-menteri kabinet kalau boleh turunkanlah harga rumah yang melambung-lambung tinggi tu terutamanya di kawasan dalam bandar nak mencari rumah dengan harga murah dan rendah semuanya berlokasi yang tidak strategik jauh di pelusuk luar bandar, jauh tu nak ke pusat bandar.. kalau hari-hari travel dan duduk di luar bandar dah semestinya kos bahan mentah seperti minyak dan gas juga meninggi tak betul tu En Menteri... Bagi mereka-mereka yang income tinggi memanglah mampu sesangat tapi rakyat jelata yang berpendapatan sederhana perlu di ambil kira juga ye (amboi macamlah ada menteri yang nak baca entri ni)

Selain tu cubalah kurangkan penggunaan dan kemasukan kenderaan peribadi di dalam bandar..SESAK sangatlah hari-hari nak facing traffic jam.  Mana taknya harga kereta memang dah boleh mampu milik sekarang tapi yang tak sedapnya public transport tak berapa nak membantu kerap kali rosak dan tak mesra alam. Maka tak semualah orang-orang (rakyat) nak menggunakan kemudahan yang ada.

Di samping itu kurangkanlah kemasukan pelajar dan pekerja asing terutamanya mereka-mereka yang berbangsa Afrika, dan yang sewaktu dengannya.  Dah ramai sangat dah kat Malaysia ni....harus di pantau kemasukan mereka di sini atas urusan apa dan bisnes apa. Kekadang tu dah rasa macam duduk dekat negara asing dah Malaysia ni.  Maka segala macam kejadian jenayah pun semakin hari semakin berleluasa.

Semoga kita semua mendapat faedah dan kebaikan bersama dari pembentangan bajet pada petang ini.  Nak cerita lelebih pun tak boleh saya bukanlah En Menteri.  Kalau citer banyak pun bukan suara dapat didengari...hanya lepas tahap sini je ...hehehehe....


4 comments:

Unknown said...

saya harap mulai tahun 2013..semua rakyat yang tinggal di semua tempat pelusuk negara malaysia dapat menikmati kemudahan asas.. terutamanya saudara saudara kita yang tinggal di pedalaman, sabah dan sarawak..merdeka da lebih 50 tahun.. ada yg bekalan air bersih pun tak dapat lagi..apa kes nak capai wawasan 2020..

RamRamCute said...

@Rai Ourkizuna

Betul tu Rai..masih banyak lagi yang belum terbela..kita hanya nampak apa yang ada di depan mata..yang diluar2 tu kita tak tahu nasib mereka.

ZieMarziah said...

mudah2an bajet kali ni menyenangkan hati semua pihak.bab kurangkan kemasukan warga asing sy sgt setuu.skang ni apt yg sy duduk penuh dgn warga2 vietnam.bising n pengotor.barng2 xleh letak kat luar umah walau sekejap mesti akan hilang.bukn menuduh tp memang betul2 jadi depan mata saya

maszull said...

assalamualaikum rahmah...moga bajet tahun ni akan beri banyak faedah pada kita n rakyat Malaysia semua...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...