Thursday, March 22, 2012

Jangan Hidup Dikelilingi Hutang




Sikap tamak dan haloba adakalanya tidak boleh ditepis lagi. Seringkali hati berdetik dan meronta untuk mendapatkan sesuatu yang diluar kemampuan kita.

Tengok orang lain pakai kereta baru, dia pun nak tukar juga, tengok orang buat kabinet rumah baru dia pun nak buat kabinet juga, tengok orang beli rumah dan renovate rumah dia pun tak ketinggalan sama. Bak kata pepatah ayat yang selalu orang berikan ialah "Biar Papa Asal Bergaya".

Ada atau tidak mencukupi wang serta kos perbelanjaan itu tolak ketepi janji sama macam orang lain "mampu milik" (ada orang yang macam tu).

Kalau ada terlintas dalam sikap dan diri kita sekarang maka tepislah ia dengan jauh jauh agar kelak tidak menyusahkan kita semua. Bukan tak bagi kita membeli tetapi kadarkan ikut keupayaan dan kemampuan kita mengikut gaji dan pendapatan bulanan.

Apabila semuanya dah dimiliki dan diperolehi, mampukah kita untuk membayarnya secara ansuran bulanan? Kehidupan serta kos yang tinggi di Kuala Lumpur melayakkan kita mengeluarkan wang setiap bulan hingga habis gaji yang kita dapat untuk membayar hutang. Pelbagai wang ansuran bulanan perlu dilunaskan setiap bulan without fail ye. Kalau kita termiss alamatlah datang surat reminder, pegawai kewangan yang diutuskan untuk menghantar reminder dan surat ingatan samaada di rumah mahupun di pejabat.

Kad kredit nak kena bayar, air dan bil elektrik pun kena bayar, perbelanjaan persekolahan anak anak, duit minyak, toll, makanan dan pakaian, persekolahan kita (pada yang melanjutkan pelajaran), duit nursery anak anak, rumah sewa, rumah sendiri, duit kereta, duit motor, wang untuk dihantar pada ibu bapa di kampung, duit pembantu rumah, pinjaman pelajaran, pinjaman peribadi dan segala macam lagi...CUKUP ke?

Jangan terlalu taksub untuk memperolehi segala galanya hingga kita terjerat dengan hutang keliling pinggang bila hujung bulan pening kepala tercongak congak nak bayar hutang.

Rancanglah perbelanjaan kita agar kita tidak terjerat dan membebani diri kita sendiri dan keluarga.


- Posted using BlogPress from my iPad

7 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

setuju!

CIK MAY said...

betol tu..

fiza said...

Betul 3x.

mrs puex said...

berhutang boleh tp jgn melampau2 sgt..kann??

::CIK LYNN:: said...

takotnya bla pk suma tu...skrg ni xpa la cik lynn xkeja lg...nti dh keja, suma tu nk kna pk dh...huhu

Aziela said...

Boleh jadi mereng kalau banyak sangat hutang nie...

dyabunga said...

tak tenteram hidup selagi hutang tak settle..asyik pk cam ne nk byr hutang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...