Thursday, October 20, 2011

Kebanjiran Warga Afrika Di Malaysia

Assalammualaikum,

Isu ini telah dan pernah di perkatakan sebelum ini cuma keperihatinan kita yang mencerminkan samaada kita perasan atau tidak, sekarang ni kalau kita pergi kemana sahaja pelusuk Malaysia ni mesti nampak kelibat warga Afrika?


Rata-rata bilangan kependudukan mereka di Malaysia ini semakin hari semakin bertambah. Kalau nak cerita mesti ada yang berkata mereka tu student, masuk sini adalah disebabkan program pendidikan yang ditawarkan di Malaysia ni yang menyebabkan kemasukan mereka ke sini.

Malahan (bukan nak menunding jari ye) tetapi masalah jenayah dan sosial yang ditimbulkan oleh mereka juga semakin meruncing dan rasanya memerlukan sesuatu tindakan yang wajar dari pihak kerajaan untuk mengatasinya.

Percaya atau tidak rata-rata sebahagian besar warga afrika khususnya yang terlibat dalam jenayah komersil dan narkotik adalah dikalangan pelajar kolej swasta.

Kenapa mesti terjadi sebegini? Adakah kebanjiran mereka disini adalah disebabkan oleh kelonggaran undang-undang yang terdapat di negara kita sendiri? Kenapa kemasukan mereka kesini masih gagal dikawal serta peningkatan purata kadar jenayah juga semakin hari semakin berleluasa. Rata-rata kita dengar pelbagai jenis kejadian jenayah berlaku setiap hari tanpa kita semua sedari.


Dapatkah Malaysia mengekalkan keamanan serta bebas dari kadar jenayah dengan lebih mengetatkan lagi undang-undang serta penetapan syarat kemasukan pelajar asing ke negara ini? Bagaimana kita sebagai rakyat Malaysia ingin membantu serta merealisasikan isu ini?

5 comments:

Aziela said...

membuatkan kita berasa takut di negara sendiri

~izan~ said...

betul tu,mcm kita plak berada di tempat mereka...takot huhu

RamRamCute said...

betul tu kawan-kawan, kalau nak berjalan-jalan specially di area Cheras Connought ..saya rasa seperti berada di Jamaica pulak..penuh dengan dorang... :)

kasihredha said...

salam kenal :))

kat cheras memang ramai..

mariam said...

cuba fikir siapa yang sebenarnya....tidur...sampai negara kita jadi mcm ni...wajarkah dipersalahkan rakyat malaysia yg kononnya pemalas dan pemilih kerja atau ada pihak yang nak mengaut keuntungan.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...