Wednesday, October 19, 2011

SAYA , BLOG DAN PEMBACA

Assalammualaikum,


Saya dengan rela hati melayakkan diri untuk bersegmen anjuran Ben Ashaari, seronok nak join sebab En. Ben lately ni memang susah nak bersegmen. Berbalik pada tujuan asal...

Melalui pemahaman saya segmen yang En Ben utarakan kali ini memang sangat-sangat bagus.

Pendapat saya melalui bloglah segala maklumat serta penyampaian dapat di salurkan dengan sempurna. Bukan sahaja takat untuk menyampaikan pendapat, maklumat serta berita malahan ada sesetengah blogger tu akan menyampaikan serta mengekspresikan rasa marah, kasih, sayang, duka dan nestapa yang mereka hadapi dalam kehidupan mereka sehari-hari.

SAYA sebagai blogger, menyampaikan apa isi hati diri saya/kita dan meluahkan rasa di dalam blog tanpa ada rasa segan silu bak kata lain takde masa nak kaver-kaver....cakap ikut suka hati ajelah. tak keterlaluan kalau saya katakan melalui blog juga kita boleh mengetahui ciri-ciri atau personaliti owner blog berkenaan melalui gaya penceritaan dan gaya penulisan mereka antaranya melalui bahasa yang digunakan, bahasa mewakilkan diri penulis tersebut, tahap kesabaran mereka terhadap sesuatu isu yang diperkatakan atau dibincangkan..semua dapat di tafsir (pada yang terer la).

Kalau dulu-dulu zaman sekolah kita selalu dengar yang kawan-kawan atau kita sendiri pernah ada rakan 'pen-pal' melalui blog juga kita akan dapat berkenalan dengan rakan-rakan di serata dunia bukan limited hanya di Malaysia sahaja malahan dari negara jiran iaitu Singapura, Indonesia, Filipina, Jepun malahan ada tu dari negara Arab, USA, dan Rusia pun ada (ramai kan?)

Kalau mengikut kata dari "GOOGLE SEARCH ENGINE" perkataan BLOG adalah berasal dari singkatan untuk web log dalam bahasa Inggeris ialah sebuah laman web yang kemasukan-kemasukannya ditulis menurut urutan kronologi dan dipaparkan dengan tertib terbalik.

Blog memberikan ulasan atau berita mengenai sesuatu tajuk, umpamanya makanan, politik, atau berita tempatan, dengan sesetengah blog berperanan lebih sebagai buku harian peribadi dalam talian. Blog yang tipikal menggabungan teks, imej, dan pautan ke dalam blog, laman web, dan media lain yang berkaitan dengan topiknya. Keupayaan para pembaca untuk meninggalkan ulasan mereka dalam format interaktif merupakan ciri yang utama untuk banyak blog. Kebanyakan blog umumnya adalah blog teks, walaupun sesetengahnya bertumpu pada gambar foto (blog foto), video (vlog), muzik (blog MP3), atau audio (podcasting), dan merupakan sebahagian rangkaian media sosial yang lebih luas.


Melalui blog juga saya dapat berkongsi dan bertukar pendapat bersama blogger lain serta mengumpul segala data-data atau maklumat yang mereka paparkan antaranya apabila mereka bercerita mengenai pengalaman mereka bercuti di luar negara serta tempat-tempat menarik yang mereka telah lawati, tempat makan terbaik, tersedap dan sebagainya. Selain dari itu kita sebagai PEMBACA juga secara tidak langsung dapat menimba ilmu dan mempunyai maklumat serta tidak akan kekok untuk berbicara atau berkongsi maklumat dengan yang lain.

Rata-rata blog juga merupakan "search engine" bagi carian sesetengah artikel yang merangkum topik bagi assignment-assignment pembelajaran student di peringkat rendah, menengah, kolej dan juga 'U'. Antara topik-topiknya adalah mengenai isu-isu semasa seperti, Financial Stress, Financial Crisis, Pembuangan Anak, Penderaan Kanak-Kanak, Penderaan Seksual dan sebagainya. Sungguh amat membantu.

Ada juga dikalangan blogger yang begitu prihatin dan mengabadikan cerita serta pengalaman mereka di blog mengenai sumbangan, kehilangan, penemuan serta kelahiran seseorang yang bermakna di dalam hidup mereka. Pelbagai kan...warna-warni di dalam dunia blog.

OK DAH SIAP!! Menceceh panjang lebar pun korang semua belum tentu baca kan? Cukuplah tu melalui pemahaman saya yang ntah apa-apa ntah. harap-harap korang faham ek.

Oh ya! cara-cara untuk melayakkan diri adalah seperti berikut:-

Cara nak join :

* Buat satu entri .
* Letak header blog BEN ASHAARI.COM
* Tajuk : Saya , blog dan pembaca dan link ke entri ini.
* Terangkan secara ringkas , apa yang anda paham mengenai tajuk iaitu SAYA , BLOG DAN PEMBACA
* Letak satu keping gambar yang mewakili blog anda. Pastikan gambar itu bukan milik mana mana blog.. Kalau ada , berikan backlink.
* Tu saja.. Abis .. Tinggalkan url di ruang komen ini.
* Tutup , 5 petang ini.. Terima kasih..

Selain itu....

Satu Keping Gambar Yang Mewakilkan Blog Saya


Untuk maklumat lanjut sila layari laman blog En Ben Ashaari. Selamat mencuba!

20 comments:

noraauliyya said...

Auliyya singgah sini dari segmen yang sama!

Nonny said...

salam...singgah sini...

Baiz Mamat said...

selamat tengahari..singgah dari segmen Ben..

kalau sudi jemput memeriahkan lagi 1st GA dari Baiz ye..:)

http://mrbaiz.blogspot.com/2011/10/1st-giveaway-mr-baiz-rm300-untuk-di.html

Unknown said...

dtg dri segmen sama ^^

Miss Eyda said...

cantiknya blog. suka. happy family :)


singgah sini dari segmen yang sama. salam perkenalan.

Faz Abas said...

wow, panjangnya entry utk segmen BA ni tapi menarik. singgah blog akak nanti.

Cik Puan Kocik said...

dari segmen Ben...hye

NaLutdi n'iA said...

salam, bl0g nie p0wn cntek juga.. (:
dr segment yg sama..:D

miss jambu said...

Datang dari segmen yang sama
Datang nak ziarah rakan blogger ^^

JEMPUT JOIN SEGMEN GENK

New entri : WORDLESS WEDNESDAY | PANAS! GAMBAR ELFIRA LOY BERBOGEL

Unknown said...

Hai :) Dari segmen yang sama. Salam perkenalan. Dah follow blog u. nanti follow blog saya, k. tq

Unknown said...

salam singgah dr segmen yg sama....

Wanie Wonek said...

singgah dari segmen yang sama. salam perkenalan. rajinnya akak ni tulis panjang2 berjela-jela. boleh jadi penulis novel

http://waniewonek.blogspot.com

Arefiq said...
This comment has been removed by the author.
Lavender Lassie Roses said...

Singgah sini dr Segmen Abg Ben,.. maceehh singgah blog saya.. Salam Perkenalan! :)

nuhara said...

hara dtg sini dari segmen sama..
follow sini

Nana said...

Singgah pagi...sambil2 tinggal jejak :)

Admin said...

Leh print ni .. hehehe.. jangan marah, gurau je.

Ya, blog ikut masing-masing tetapi secara asasnya, blog diwujudkan untuk meluahkan apa dirasa dalam dunia maya. Ia merupakan cara kita berkata2 mengenai sesuatu, ia diwujudkan dalam konsep semua orang boleh bersuara...dunia tanpa sempadan.

:)

oshin said...

cantiknyeeeeeeeeeeee

sama-sama menyinggah :)

Unknown said...

hye...jom join segmen nak cari wtak komik baru

EkaTikah said...

huhu, dtg singgah sini dri segmen yang sama...salam perkenalan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...