Monday, May 07, 2012

Sukarnya Mencari Kerja Yang Bersesuaian



Gambar ehsan Google

Dilema seringkali terjadi kepada kita tidak kiralah dah lama menamatkan studi atau dah lama menganggur cari kerja. 

Persoalannya diri kita sendiri pun tidak tahu apa kehendak dan keinginan kita dalam mencari kerja yang secocok dengan kelayakan kita.  Perlukah kita mengikut kehendak hati atau adakalanya pendapat dari ibubapa diperlukan dalam memilih bidang pekerjaan yang kita hadapi.

Ada tu dah kerja-kerja setengah jalan berhenti kerana menanggapkan yang tugasan yang mereka terima itu tidak setimpal dengan kelulusan mereka dan apa yang mereka pelajari.  Kalau ada yang luck baik tu bolehlah berterusan dan bertahan dengan jayanya hingga berbulan, malahan bertahun pun ada.

Selayaknya kita seharusnya dan semestinya meneliti setiap aspek yang perlu kita titik beratkan kerana yang akan melakukan tugasan itu dan melalui hari-hari berikutnya adalah diri kita sendiri.  Bukan maksud memilih kerja tetapi adakalanya PERLU dan HARUS sebabnya bila kita melangkah ke dunia pekerjaan ianya sudah tentu sekali amat berbeza dan berlainan dengan apa yang kita pelajari di sekolah dan universiti totally different.

Oleh itu, kita seharusnya pandai-pandailah menimbal balik setiap keputusan yang kita ambil jangan sekadar ingin memuaskan hati dan terdesak hingga sanggup menyusahkan diri sendiri dan orang lain.

8 comments:

Nur Hasyimah Mahasan said...

Tul tu...but biasa permulaan tu tak boleh nk memilih sgt...try to get experience..n after that leh ler mencuba rezeki tempt keja lain lak...

Zam said...

Salam~ (^^,) Jemput singgah ke blog

http://zamani84.blogspot.com/2012/05/blog-pertama-pilihan-zamani-84-tahniah.html

LidiaSuraya said...

datang dari blog zamani

salam perkenalan,
i singgah n follow...
btw tahniah menjadik blog pilihan him..
:)

Unknown said...

kita perlu ade matlamat dalam hidup.fokuskan ke arah matlamat , insyaallah segalanya dipermudahkan diiringi dengan usaha.

tapi taktaw la sekarang ni kita yang memilih sangat ke dengan job tu?atau memang tak sesuai dengan kita ?

RamRamCute said...

@LidiaSuraya

Tq sudi singgah LidiaSuraya..

RamRamCute said...

@Zamani

Terima kasih Zamani kerana sudi menjadikan blog yang tak seberapa ini sebagai blog pilihan. Sungguh terharu sangat.

RamRamCute said...

@Nur Hasyimah Mahasan

Setuju!!

RamRamCute said...

@keli menari
betul tu keli lagi satu minat kena ada..if not no point kita bekerja membuta tuli in the end kita yg sakit hati dan terseksa kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...