Monday, July 23, 2012

Bulan Selak Menyelak...



Assalammualaikum...


Kalau dah namanya bulan puasa maka sudah semestinya kaum hawa dan para ibu-ibu di luar sana gigih mencari bahan juga resepi-respi menarik untuk dijadikan juadah bagi berbuka puasa kan.  Bila lagi nak mencuba time bulan ini ajelah nak menerai semua jenis juadah tak kiralah samaada di dalam majalah, suratkhabar mahupun online.



Saya sendiri tak lari dari aktiviti tersebut, mana tak nya kalau takat makan benda sama tetiap hari tekak pun rasa tka selera...sesekali nak juga rasa makanan sedap dan baru rekaan dari hasil air tangan sendiri......BETUL TAK??

Sesi selak menyelak helaian demi helaian resipi di bulan puasa ni memang dah menjadi lumrah dan yang paling canggih susah-susah sangat nak fikir beli ajelah dekat bazaar ramadhan, tetapi sampai bila juga kan? Dapur nak kena juga berasap tambahan pada mereka yagn sudah berumahtangga.  Membeli itu dan ini memang senang tapi lauk-pauk sekarang yang dijual di bazaar ramadhan adakalanya dah tidak boleh di makan lagi hingga ke subuh. Nak tak nak kenalah memasak juga.



Bukan takat rujuk resepi masakan malahan ada juga antara ktia yang dah start ambil tempahan order kuih raya pelbagai jenis shape dan design serta kaler...melata terjual sekarang.  Jadi bagi mereka yang nak mencuba tu pastinya selak buku resepi juga.  

(Flashback)

Teringat masa zaman saya kecik-kecik dulu ...walaupun emak saya bizi tahap melampau tetapi beliau tetap menghidangkan 2-3 jenis kuih muih hari raya hasil air tangan beliau sendiri...seronok kan...erm..kalau tanya saya sememangnya beli kuih TUNJUK ajelah..tak larat dan tak mampu rasanya nak membuat kuih raya dengan keadaan fizikal yang tidak mengizinkan.  Lagipun kalau nak buat kuih raya ni kena fikir 2-3 kali sebabnya mesti akan ada assisten tak bertauliah 2-3 orang yang turut sama membantu di dapur...MERIAH kan...



Apa pun berbelanja ikut berkadaran agar tidak menjadi santapan tong sampah di luar.  Beli banyak tapi makan nya tidak.

Selamat Berpuasa!!

p/s: semua gambar adalah ehsan dari Cik Gugel

10 comments:

PCL said...

Salam Ramadhan 3R...
sukanya xtvt selak menyelak (buku resipi) nih, kaum adam kekadang tu tumpang teruja jgk, lg2 kalau selalu dihidang dgn juadah air tangan kesayangan...sedap! siap belikan buku resipi master chef ..masak dgn penuh kasih sayang haha.

msredcheesecake said...

Sy tak rajin sgt try masakan baru ni..... Buat kueh raya lagi la....

Salam ramadhan yea...

ayut said...

masakan dari tangan seorang itu byk barakah yer..hihihi..slmt memasak buka kak petang nnt :) leh la skali selak2 utk raya jgk..planning utk elak pembaziran gitu :)

maszull said...

assalamualaikum rahmah...betul tu kalau air tangan sendiri lebih sedapkan tapi kalau dah x sempat beli je itu lebih mudah..;)

ZieMarziah said...

sy mmg suka selak mnyelak resepi ni..n mmg suka cuba sesuatu yg baru..rasa puas hati bila masak sendiri:)

Reena Sidek said...

Salam Ramadhan kak...

mesti byk menu yg akak coba bulan puasa ni kan... :D

Noor Atikah Ramli said...

ika suka blaja buat kek.hihi

Syaa A. said...

igatkan selak menyelak ape tadi, hewhew.

salam ramadhan :)

iEdA said...

jgn kata yg ada family kak, yg bujang cm ida neh pon dok tgk mcm2 resepi jgk sbb nk tukar selera kn..hehe..

selamat berpuasa kak ^_^

Kekzamanis said...

Hehe.. MM zaman remaja2 dulu rajinla buat kuih raya sendiri.. Sejak2 dah dewasa & bekerja langsung dah tak berkesempatan nak buat sendiri.. Semua main tempah jer.. Nak beli yang tunjuk2 tu tak berapa berkenan, sebab selalu rasa susu tepung je lebih.. Rupa lain2, rasa semua sama.. Tu yang tak berapa gemar nak beli kuih tunjuk2 nih.. Siap 2 tahun lepas ada lipas lagi dalam bekas kuih tu.. Lepas tu langsung tobat taknak beli dah.. Huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...