Tuesday, July 24, 2012

Amalan Yang Terpuji

Assalammualaikum...


Google
Di bulan yang mulia ini marilah kita sama-sama memperbanyakkan amal serta kurangkan dan mengelakkan diri dari perkara-perkara yang mengundang kearah keTIDAK ikhlasan kita dalam menunaikan fardhu Allah.

Salah satu antaranya ialah amalan berSEDEKAH di mana ianya adalah satu perbuatan mulia. Seseorang yang selalu bersedekah akan mendapat pulangan lumayan di akhirat kelak, bahkan seawal mungkin ketika masih di alam barzakh. Ketika tidak mampu beramal lagi, sedekah jariahnya akan tali-menali sebagai ganjaran pahala buatnya. Contohnya seperti seseorang mengeluarkan hartanya atau menderma dan mewakafkan tanah untuk membina masjid, surau, sekolah atau madrasah, menanam pokok buah-buahan yang diniatkan sebagai makanan manusia dan haiwan apabila tumbuhan itu mengeluarkan hasilnya kelak.

Perbanyaklah SEDEKAH, kerana di dalamnya terdapat KHASIAT yang mana kita sendiri tidak dapat menilai dan mempertikaikannya :

- Menyembuhkan berbagai penyakit.
- Menjauhkan dari segala macam kesulitan & masalah.
- Diselamatkan dari segala keburukan.
- Menenangkan hati dan jiwa.
- Melapangkan rezeki.


Setiap mukmin mestilah memastikan lingkungan hidupnya tidak lari daripada konsep beribadah bukan setakat bekalan pahala sewaktu hidupnya, malah berusaha meningkatkan kualiti pahalanya agar ada kesinambungan ketika mereka di alam barzakh nanti.

Sebaik-baik manusia ialah mereka yang hidupnya sentiasa memberi manfaat kepada orang lain.

2 comments:

Noor Atikah Ramli said...

jom bersedekah ! ^^

Aziela said...

Yang penting, keikhlasan bersedekah itu, tambahan lagi dalam bulan yang mulia nie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...