Tuesday, July 24, 2012

Cik Bunga Dan Encik Sombong


Assalammualaikum semua...


Minat tengok kulit buku ni yang nampaknya ceria dan menarik dengan pemandangan di tepi sawah padi bersama basikal tua yang dihiasi dengan kumbang dan ada bunga-bunga di tepinya.  Saya obses pada kulit buku novel yang cantik walaupun belum membacanya lagi tapi selera nak memiliki buku-buku sebegini memang di tahap yang tertinggi.

Alhamdulillah ini adalah buku yang mana antara koleksi terbaru saya yang saya baru miliki.  Mungkin ada di antara kawan-kawan yang sudah pun membaca dan memiliki buku ini dan bagaimanakah pandangan anda mengenai jalan cerita novel ini......saya baru terhegeh-hegeh nak buka pembalut hehehehe...

Apa pun selain dari berzikir dan menjalani ibadah di bulan mulia ini adalah lebih elok juga jika kita tanamkan sikap membaca di kalangan kita.

Sinopsis belakang buku....

Aku? Aku INTAN ASNIDAR. Mana cantik pun. Kulit pun ala-ala hangit. Kerja di kedai bunga dengan gaji cukup-cukup makan. Tak ada apa-apa yang istimewa tentang aku melainkan aku ada sebuah keluarga yang sangat bahagia.

Dia? Dia memang segak. Nama dia pun sedap, HARRIS ISQANDAR. Kalau sekali pandang mesti tak nak lepas. Kulit dia putih amat sampai mak ingat aku dah bawa balik orang Belanda masa aku bawa dia datang kampung aku buat kali pertamanya. Tapi tak kisahlah semua tu, tak penting sangat. Kemudian-kemudian nanti, rupa paras tu bakal duduk tempat keempat atau kelima.

Asal-asalnya, dia suruh aku jadi tunang terkejut dia sebabnya gadis yang sepatutnya jadi tunang dia pada hari tu sudah lari. Okeylah sebab satu hari saja, kira aku tolong orang dalam darurat. Tapi paling terkejut bila dia cakap,

“Okey Intan, mulai sekarang, awak adalah tunang dan bakal isteri saya. Sekiranya ada sesiapa kacau awak, tolong jangan berahsia dengan saya sebab kita bakal menjadi suami isteri. Suami isteri tidak boleh ada sebarang rahsia.”

Terkejut amat aku. Tapi sebelum tu mak dia, Datin Nora ada beri amaran kepadaku, “Jangan mimpi nak jadi menantu saya!”

Ah! Aku pun tak nak jadi menantu dia. Tak berminat langsung. Tapi sungguhlah kata orang, kalau sudah jodoh, tentu saja tak ke mana. Tinggal lagi, lama manakah rumah tangga tersebut bakal bertahan atau benarkah INTAN ASNIDAR itu hak milik kekal HARRIS ISQANDAR?


11 comments:

Eyqa Hasnan said...

mesti best cerita nie . aduhhh ! nak bacaaaa !

LELAKI INI said...

tak suka cite romantik..hehe

maszull said...

assalamualaikum Rahmah...macambest jer jln cite nyer...boleh la cari nanti...:)

MAY said...

@maszull

HEHE..DAH LAMA TAK BACE NOVEL BAGAI NI..MCM TAK CUKUP MASA PLAK SKRG..

dyabunga said...

lama xbaca novel..tpi novel ni mcm best je..hihi

NUR AMINA said...

Akak dah beli, dh 2 kali khatam...hehe best sgt cite ni. Rugi tau kalau tak baca

Mira Adzlia said...

erm...menarik jugak nih...cmne nk sematkn minat mbace novel ye dlm dri sy ni??sbb asal bce novel je slalu lelap...hahaha

UmmiAbi said...

Mcm lawak pn de sinopsis cter dia..Mesti bestt...;)

trah zain said...

cam best jer citer ni, nak cari satu..hehe.. thx 4 sharing n__n

Makbed said...

citer klakar kah?

Aziela said...

Alahaiii...menyesal x sambar kat MPH malam tadi.... ,esti cari nie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...