Tuesday, July 12, 2011

TOLONG DIAM BOLEH TAK??

Kawan-kawan,

Pernahkan anda semua berasa marah, tidak puas hati bila ada seseorang yang BODOH mengeluarkan statement yang BODOH dan ianya diluar kemampuan anda untuk berfikir? Maksud saya menyindir dan dalam kata lain mencari gaduh dengan anda 'PROVOKE' secara halus (bukan kasar ye)dengan kata-kata yang menyakitkan hati?

Bagaimana perasaan anda ketika itu?

Adakah anda rasa seperti hendak menyepak, melempang, memberikan kata-kata kesat pada orang itu atau membiarkan sahaja si BODOH itu tenggelam dalam dunianya?



MODE SAYA: GERAM, BENCI, MELUAT, DAN RASA MACAM NAK SEPAK AJE MUKA 'ORANG BODOH' ITEW! MORON

Pengajaran: Apabila kita bercakap, sentiasalah menjaga hati dan perasaan seseorang. Jangan kita sesedap mulut untuk berkata-kata dan jangan fikirkan perasan amarah dan tidak puas hati kita pada orang lain. Tetapi orang yang tidak bersalah atau tiada kena mengena yang terbabit.

Guna akal ketika bercakap jangan mengikut hati dan perasaan. Bak kata pepatah:-

"Cakap siang pandang-pandang, Cakap malam dengar-dengar"

Jangan sampai kerana bahana mulut anda yang lancang tu, badan anda rosak dan binasa. Saya sebagai sahabat ingin mengingatkan bahawa anda hidup bermasyarakat dan jangan terlampau lantang bersuara hingga tidak tau bila waktu yang sesuai untuk anda menuturkan kata-kata tersebut.

Renung-renungkanlah.......

2 comments:

Aziela said...

biasanya orang yang menggunakan teknik mcm nie seperti menyindir dan sebagainya mempunyai hati yang sangat busuk dan kotor...

RamRamCute said...

memang betul..saya SETUJU 100%. Hatinya tak pernah ikhlas...kalau ikhlas pun dibuat-buat aje..eii BENCI saya dgn orang BODOH itew.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...