Monday, November 14, 2011

Bumi Semakin Sesak

Jumlah penduduk dunia sudah semakin meningkat iaitu pada 31 Oktober lalu jumlah penduduk dunia telah bertambah ke tujuh (7) BILLION manusia. Melalui peningkatan penduduk itu memberi petanda bahawa bumi semakin sesak, sekaligus memberi cabaran kepada dunia. 

Google

Apa akan jadi pada penduduk dunia pada masa hadapan??


  • Negara-negara penyumbang penduduk bumi terbesar dan tercepat ada dinegara membangun kawasan Asia dan Afrika seperti India, Pakistan, Bangladesh, Nigeria, Euthopia.
  • Lima cabaran besar yang akan dihadapi oleh masyarakat dunia moden adalah kestabilan kewangan, perubahan iklim, penyakit, keganasan dan perlucutan senjata nuklear.
  • Dunia juga masih menghadapi cabaran kekurangan air dan masih terdapat masalah amat besar antara negara dunia bagi mendapatkan air, perumahan dan lapangan kerja.
Jumlah penduduk dunia yang mencapai tujuh (7) billion itu dianggap bukan sekadar krisis, tetapi juga sebagai detik untuk bertindak.

Semakin bumi menjadi tua dan uzur, semakin tinggi risiko penduduk dunia akan berhadapan.  Bagaimana masa depan anak-anak kita.

1 comments:

Asyikin said...

semua akan berlumba-lumba mencari space masing-masing

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...