Friday, November 04, 2011

Islamkah Kita?

Permasalahan mengenai isu murtad dan isu identiti adalah amat penting dan perlu dititikberatkan ketika ini.  Para remaja khususnya perlu membiasakan diri mereka untuk tidak sahaja mencari ilmu Islam malahan mengamalkan ajaran agama Islam itu sendiri.

Dengan isu remaja Islam mempunyai kekuatan untuk menyaring sesuatu yang baik atau buruk daripada pengaruh maya yang sedang berkembang, jika tidak remaja akan sentiasa berada didalam keadaan keliru dan celaru.  Maka bermulalah akan krisis identiti dan masalah murtad.

Adalah amat penting bagi remaja untuk mengenal diri sendiri dan ibubapa haruslah memainkan peranan yang penting dalam mendidik anak-anak agar sentiasa patuh dan mengikuti setiap ajaran serta larangan dengan sebaik mungkin.

Hal ini sepatutnya tidak dipandang remeh dan perlu di insafi kerana kekuatan agama Islam adalah bergantung kepada identiti dan jati diri pemeluknya sendiri.

Tidak dapat saya bayangkan 5-15 tahun akan datang akibat daripada globalisasi yang sifatnya lebih terbuka beserta dengan pengaruh dunia siber yang amat tinggi kesannya terhadap pengguna, pengaruh budaya Barat mahupun Timur akan senang dipelajari dan diterima oleh kalangan remaja yang lemah ini.

Hakikatnya kita tidak menentang akan kemasukan pengaruh Barat di negara ini, tetapi seharusnya berwaspadalah dengan proses pembaratan yang mempunyai agenda-agenda yang tersembunyi di mana kita sendiri tidak ketahui.

Jika kita lihat sendiri pengaruh barat mula menular dengan mengembangkan cara dan gaya hidup popular, bersosial dan berhibur agak melalaikan dan generasi muda mudah terpengaruh dan akhirnya menjadi sebahagian daripada budaya Barat.

Sama-samalah kita membenterasnya.  Allahualam!

4 comments:

Aziela said...

macam manalah dengan anak2 kita esok2....

Anonymous said...

takut bila mengenangkan dunia skrg yg makin tenat ni

Ca'Oi_Bartowski said...

camner la generasi anak cucu kita nantikan...hurmm...


Follow sudah, komen sudah, klik iklan pun sudah...
Jom singgah sini pulak... =D

http://takbest.blogspot.com/2011/11/apple-macbook-air-percuma.html

RamRamCute said...

@Aziela, @Tina Othman @ Ca'oi Bartowski :

Dugaan yagn maha hebat..kitalah yang perlu mencorakkan mereka. Even sekarang pun dah boleh tengok efek yang ketara.

Allahualam..semoga kita semua tidak terpesong dan Allah tetapkanlah iman kita semua. Amin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...