Monday, January 30, 2012

Potong Jangan Tak Potong


Cukup kepantangan saya apabila saya bertanyakan sesuatu kepada orang mengenai apa benda pun lepas tu orang yang saya tanya tu akan bagitahu balik bagi respons contohnya.....

"Eh iye ke?"

"Eh takdelah dengan saya"

"Saya tak pernah dapat lah benda tu dari awal lagi" 

" Tak perasan lah pulak saya"

Bukan ke lebih afdal dan bagus jika persoalan seseorang tu kita jawab dengan "Eh takde ke? Nanti saya cek bebetul dulu eh"...kan ke elok daripada membiarkan orang tu mengelabah dan tercari-cari tahap melampau tak tahu bijik butir hingga menjadikan orang tu stress tak pasal-pasal.

Macam kes saya baru ni terjadi apabila penyewa rumah kepunyaan syarikat saya ni yang tak pernah membuka 'mail box' beliau hingga berlumut dan berkapuk bertahun-tahun lamanya sehinggalah owner rumah berkenaan memanggil dan menelefon saya bertanyakan samaada kami tidak membuat sebarang pembayaran bil air dan segala macam bil lain lagi ke atas rumah tersebut selama setahun ini dan yang peliknya saya... takkanlah si owner dan penyewa ni tak alert dan monitor kerana all this while kita akan buat pembayaran terus melalui akaun beliau sekali bersama duit rental rumah based on statement of bill jugak...tetapi disebabkan kami tidak menerima apa-apa pun setakat ini jadi tiadalah pembayaran yang dibuat oleh pihak syarikat kepada beliau tak kiralah duit air ke, maintenance charges ke apa benda sume. Memang tak dapat dan lagipun benda tu otomatikali setiap bulan beliau akan hantar without failed.

Memang salah satu kerja saya pun memastikan keaadaan rumah tersebut sentiasaberada  dalam keadaan baik dan selesa, tapi takkanlah sampai billing tak bayar setiap bulan saya nak kena monitor jugak sebab kebiasaannya billing itu akan datang dengan sendirinya setiap bulan without miss dan selama ini pun  pihak akaun akan membuat pembayaran once diterima tanpa datang terus ke meja saya untuk verified ke hapa pun...tau tau dah di bayar aje.

Dan permasalahannya bila saya ajukan soalan kepada penyewa rumah berkenaan dia pun sendiri tak pernah bukak mail box tu...pelik? takkan lah owner tak bagi penyewa kunci peti box surat kat bawah tu...than abis tu camne nak tengok ada bil ke surat ke..sebaliknya saya pulak yang kena mimikirkan permasalahan ini...

Itu dah satu kes.......yang kes lainnya bila saya tanya penyewa memula tu kata kunci takdelah..bill takde terima lah...macam macam alasan..alih-alih hari ni dah dapat kesemua bill yang dinyatakan oleh owner rumah tu ... yang saya ni mati-matian mengatakan pada owner yang penyewa memang tak dapat satu hapa pun....HANGIN ke TAK HANGIN tu ???

Korang faham ke apa yang saya tulis ni........(mesti pening baca kan) 

Walhasilnya saya pun salah dan mereka (owner & penyewa) pun salah.  Masing-masing nak lepaskan diri masing-masing dan akhirnya salah satu dari sumber keperluan mereka iaitu fasiliti gas memasak mereka dah kena POTONG since last week....hahahahaha............

"Tak payahlah memasak sebab nak menunggu sampai penyambungan semula engkome makanlah ajelah di kedai ye!!" Sapa suruh tak alert dan kasi bill awal-awal dah namanya duduk di situ sendrik mau ingatlah..takkan tiap-tiap bulan orang lain nak kena ingatkan kamu-kamu tu pulak...duduk apartment opis sedap-sedap semua opis bayar lagi mau jaga bill semasa pun orang juga (kasi bukak u punya mail box dan submit pada HQ laaa untuk payment....HAIYOOO!!)

Pining!! Pining!! Pining!!! (cakap versi india mari)

3 comments:

Aziela said...

Dah berbulan tanya, jawapannya tetap : Tak ada terima bill apa2. Dah potong, tau pulak nak geledah... Baguss... Pengajaran untuk mereka. Bukan salah awak sebab kita bukannya duduk situ. Lagipun dah banyak kali tanya....

lady scooter said...

HE3...SURE DIORANG TERSIKSA SEKEJAP..

Munnafendy said...

haha lepas ni tggu bil letrik n air pulak potong baru ada akai =D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...