Tuesday, December 20, 2011

Jangan Tahan Kencing


Travel jauh tidak kira samaada menaiki bas, kereta ataupun kapal terbang memang mengujakan tetapi dugaan timbul bilamana anda merupakan seorang yang pembersih atau was-was untuk singgah membuang air dimana-mana toilet yang berdekatan. Malahan bukan saja takat berjalan jauh malahan jika anda pergi membeli belah atau menghadiri mesyuarat sekalipun anda pasti akan berkunjung ke toilet juga.

Menahan air kencing bukanlah satu tindakan yang bijak. Air yang ditahan itu hakikatnya merupakan kotoran beracun yang perlu dikeluarkan daripada badan. Namun, perkara itu mempunyai kesan yang berbeza mengikut jantina dan usia.



Kanak-kanak juga yang menahan kencing terlalu lama boleh menyebabkan masalah besar.  Tidak kira lelaki mahupun perempuan, ia boleh meningkatkan kejadian jangkita saluran kencing. "Dalam kes yang lebih buruk, ia akan mengakibatkan "Inkontinens" iaitu masalah hilang kawalan untuk menahan kencing.



Masalah itu menyebabkan penghidap tidak mampu menahan kencing daripada terkeluar sendiri terutamanya ketika batuk, bersin atau meneran.  Seseorang juga sukar untuk menahan kencing sehingga dia boleh terkencing di mana-mana sahaja sebelum sempat pergi ke tandas. 

Antara tanda-tanda seseorang itu mendapat masalah inkontinens adalah sering berasa tidak puas ketika membuang air kecil atau aliran air kencing yang lemah.  Masalah itu boleh terjadi kepada mereka yang mengalami kerosakan ginjal, uretra yang tersumbat ataupun kerosakan saraf akibat diabetes.

Kencing kurang daripada lapan kali sehari merupakan keadaan yang normal. Urin mereka akan berwarna jernih seperti air paip. Pundi kencing yang berfungsi secara normal ditunjukkan apabila seseorang membuang air kecil dalam tempoh tiga hingga empat jam sekali iaitu tidak lebih lapan kali sehari.


Masalah ini boleh terjadi lebih kerap dalam kalangan wanita muda. Seseorang yang menghadapi masalah ini akan membuang air lebih daripada 10 kali sehari serta tidak dapat menahan kencing.

Antara kaedah yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah itu adalah senaman otot untuk mengawal kencing, latihan pundi kencing dan penggunaan ubatan.  Masalah tersebut sering berlaku akibat kesibukan kerja yang mengundang masalah malas ke tandas selain ketiadaan kemudahan tandas yang bersih.
Sementara itu, melakukan aktiviti seperti memandu sambil menahan air kencing boleh mengundang bahaya. Perbuatan menahan kencing didapati mempunyai kesan yang sama dengan keracunan alkohol atau tidak tidur selama 24 jam secara berterusan.
Apabila manusia sampai kepada titik kesakitan, mereka tidak mampu berfikir dan membuat keputusan lagi. Ia sama seperti mabuk.





3 comments:

Prettywrite said...

selalu tahan kencing dekat opis sebab malas nak masuk tandas opis..huhu

fazzlim said...

slalu jgk la thab kncing n...pnh masa fazz kcik2 dlu..fazz msk hsptl d'cz kn than kncing n la...smpai xdpt nk grakkn bdn..sket dkt pundi kencing tu..kalu gerak skit mmg akn sket...nk jln pn ssh la...

slalu nye wrna 5 dgn 6 la..

CROWN TRUST FINANCIAL LOAN FIRM !!! said...

Pada masa ini, kami menawarkan skim pinjaman EASY and FAST pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan kad pengenalan yang sah dan sesuai untuk pengesahan.
Anda boleh mengemukakan permohonan pinjaman anda untuk apa-apa jumlah pinjaman yang diperlukan.
Kami menawarkan pinjaman dari $ 5,000.00 USD Min. $ 100,000.00 USD Maks.
Kami mempunyai kredit jangka panjang maksimum lima (5) hingga lima puluh (50) tahun.
Kami memberi pinjaman seperti berikut: pinjaman projek, pinjaman pembiayaan semula, pinjaman pelaburan komersial, pinjaman kereta atau kenderaan, pinjaman pelajar, penyatuan hutang,
pinjaman rumah, pinjaman peribadi, pinjaman perjalanan dan percutian, pinjaman tahun baru dan natal.
Syarikat kami juga memerlukan seseorang yang boleh menjadi wakil syarikat kami di negara anda.
Hubungi pejabat CROWN TRUST COMPANY LOAN KEWANGAN melalui e-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com
Hantar permintaan respons segera anda kepada: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

Terima kasih atas sokongan anda!
Kejayaan anda bermula dengan kami: JEFFEREY FRANK!
PENGARAH KERETA TANAH PINJAMAN KEWANGAN!
E-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...