Tuesday, December 06, 2011

Berapa Tebal Lidah Anda?


Terima Kasih Gugel


Berita baik bagi kawan-kawan yang menggemari makanan PEDAS seperti saya, info ini mungkin sedikit sebanyak menggembirakan hati kita semua KERANA masakan pedas yang enak dihidang pada kita ternyata memberi manfaat dan kebaikan sebenarnya.

Antaranya:-

Menurunkan Berat Badan
Rasa pedas mampu meningkatkan metabolisme tubuh. Kajian menunjukkan bahawa unsur utama dalam cili iaitu kapsaisin, memiliki kesan termogenik yang mampu menyebabkan tubuh membakar kalori ketika mengunyah selama 20 minit.

Menyihatkan Jantung
Hasil kajian juga menunjukkan amalan mengambil makanan pedas menyebabkan insiden serangan jantung dan strok yang lebih rendah. Alasannya, cili merah boleh mengurangkan kesan kerosakan akibat kolesterol jahat, sementara itu kapsaisin pula boleh melawan peradangan. Keduanya merupakan faktor untuk masalah jantung.

Mencegah Kanser
Menurut American Association for Cancer Research, kapsaisin juga memiliki kemampuan membunuh beberapa sel kanser dan leukemia.

Mengurangi Stres
Makanan pedas meningkatkan produksi hormon yang menberikan rasa menyenangkan seperti serotonin. Hasilnya, makanan ini membantu mengusir depresi dan stres.

5 comments:

skuterlady.blogspot.my said...

info yang menarik...

farah jalikha said...

ehem2. farah datang nak mintak tolong. support farah untuk giveaway nisakay!! please yar.. :)

http://coretanharapan.blogspot.com/2011/12/ultimate-year

Cikgu Kool said...

Serius...???

Kesan-kesan sampingan lain takde ke? Cirit-birit ke..ulser perut ker..?

Isk,..kalau yer, esok nak kunyah cili jer la..

Aziela said...

masalahnya, makin bnyk makan cili, makin bnyk makan nasi sbb pedas dan sedap... gagal utk kurus... tapi demimu cili...ku teruskan juga mengunyah...

dwatyKNY said...

tak suka pedas...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...