Saturday, December 17, 2011

Permainan Tradisional aka Cuti Sekolah

Sekejap aje masa berlalu meninggalkan kita dan kalau tak silap saya tinggal lagi dua minggu untuk anak-anak kita menghabiskan cuti persekolahan mereka sebelum minggu persekolahan baru mula dibuka.

Adakah masa anak-anak kita betul-betul terisi dengan perkara yang berfaedah selama bercuti ini? Kalau cerita CUTI PERSEKOLAHAN teringat zaman saya kecik-kecik dulu bila mana excited tahap melampau apabila menunggu kedatangan setiap cuti persekolahan kerana time nilah saya pulang ke rumah nenek dan akan menghabiskan masa beberapa minggu tinggal disana bersama kazen-kazen yang lain.

Di kampung pelbagai aktiviti riadah dan santai yang dapat saya kongsikan bersama dengan kazen-kazen. SERONOK TAK HENGGAT la rasa macam bila kena balik ke KL time tu memang nangis gesek kakilah sebab FRUST rasa tak dapat nak bermain lagi.

Rasanya pada kawan-kawan diluar sana mesti ingat akan permainan yang selalu kita semua pernah lalui suatu ketika dahulu, antaranya permainan konda-kondi (Kayu), Baling Selipar, Bola Cap, Terup (Old Family, Motor, Kereta dsbg), galah panjang, sorok-sorok, pertandingan fesyen show (perempuan aje ye), masak-masak (guna api betul ye..habislah pucuk ubi nenek kena petik buat lauk), batu seremban, police and thief, naik basikal tua keliling kampung, kena kejar dengan angsa, dan KEMUNCAK aktiviti waktu cuti sekolah itu yang paling tak sah ditinggalkan ialah pergi berkubang mandi manda di sungai tak kiralah time tu hujan ke tidak..yang penting airnya perrrgghhh....SEJUK!! memang seronok.  Balik rumah kena marah dengan nenek sebab bayah kuyup main dekat sungai (sebab dia carik atu kampung tak jumpa kitaorang) hehehehehe.....KENANGAN. Dapat pulak kazen-kazen yang satu kepala memang seronoklah asyiklah merangka strategi "apa nak buat esok hari" sebelum lelap mata nak tidur malam. HAI seronok dan indah waktu tu...

SEKARANG tak lagi rasanya. Anak-anak zaman sekarang lebih cenderung menghabiskan masa cuti persekolahan mereka dengan duduk di rumah menghadap televisyen, DVD atau bermain PSP, Wii atau Playstation atau paling tidak mereka menghabiskan masa seharian (bagi yang tiada internet dirumah) melepak di cybercafe (tapi rasanya semua dah advance mesti rata-rata dah ada broadband dekat rumah).  Atau paling tidak pun keluarga akan membawa mereka makan angin samaada ke luar atau dalam negara bagi mengisi cuti persekolahan mereka.

Mungkin salah satu faktor mengapa kanak-kanak sekarang tidak seperti waktu kita semua dahulu juga adalah kerana faktor persekitaran (keselamatan terancam dengan kes penculikan) atau mungkin juga kampung yang benar-benar bersuasana desa pun sudah semakin kurang untuk mereka terokai dan rasai keseronokannya. Malahan dengan kemunculan pelbagai kemudahan dari teknologi canggih juga memainkan peranan untuk anak-anak zaman sekarang lebih suka menghadap komputer dari pagi sampai ke petang berFB, chatting dan berblogging. 

Mungkin sebagai ibu bapa zaman sekarang kita perlulah memantau aktiviti anak-anak kita dengan lebih serius agar tidak mendatangkan kemudaratan serta kelalaian kepada mereka dengan menggalakkan mereka melayari website ilmiah dan panduan for those yang terlalu kerap menghadap komputer. Paling utama anak-anak tidak dibiarkan melepak merata-rata di pusat-pusat membeli belah yang boleh mendedahkan mereka kepada pelbagai anasir yang tidak baik.


1 comments:

CROWN TRUST FINANCIAL LOAN FIRM !!! said...

Pada masa ini, kami menawarkan skim pinjaman EASY and FAST pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan kad pengenalan yang sah dan sesuai untuk pengesahan.
Anda boleh mengemukakan permohonan pinjaman anda untuk apa-apa jumlah pinjaman yang diperlukan.
Kami menawarkan pinjaman dari $ 5,000.00 USD Min. $ 100,000.00 USD Maks.
Kami mempunyai kredit jangka panjang maksimum lima (5) hingga lima puluh (50) tahun.
Kami memberi pinjaman seperti berikut: pinjaman projek, pinjaman pembiayaan semula, pinjaman pelaburan komersial, pinjaman kereta atau kenderaan, pinjaman pelajar, penyatuan hutang,
pinjaman rumah, pinjaman peribadi, pinjaman perjalanan dan percutian, pinjaman tahun baru dan natal.
Syarikat kami juga memerlukan seseorang yang boleh menjadi wakil syarikat kami di negara anda.
Hubungi pejabat CROWN TRUST COMPANY LOAN KEWANGAN melalui e-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com
Hantar permintaan respons segera anda kepada: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

Terima kasih atas sokongan anda!
Kejayaan anda bermula dengan kami: JEFFEREY FRANK!
PENGARAH KERETA TANAH PINJAMAN KEWANGAN!
E-mel: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...